مقالات

همه چیز در مورد دندان مصنوعی ژله ای

همه چیز در مورد دندان مصنوعی ژله ای

دندان مصنوعی ژله ای:

امروز به پیشرفت‌های ویژه در حوزه دندانپزشکی، استفاده از دندان‌ مصنوعی ژله‌ ای یک گزینه درمانی کاملا اصولی و موثر برای بازسازی دندان‌های از دست رفته به شمار می‌رود. استفاده از دندان مصنوعی یک روش متحرک برای برطرف کردن نواقص و جایگزینی دندان‌های از دست رفته است.

به کمک این روش جای خالی دندان‌ها به کمک دندان‌های مصنوعی ژله‌ای پر می‌شود و لبخند طبیعی و بسیار زیبا را برای بیماران فراهم می‌کند. پروتز‌های ژله‌ای همچون دندان‌های مصنوعی عمل می‌کنند و حتی ممکن است در برخی موارد دارای مزایای بیشتری نسبت به آن‌ها داشته باشد.

امکان استفاده از این روش برای تمامی افراد و ایحاد حالت طبیعی در دندان‌ها از دلایل تمایل بیماران برای انجام این روش درمانی است. این دندان‌ها به سبب انعطاف‌پذیری بسیار بالا و رنگ طبیعی لثه‌ها می‌تواند برای افرادی که دچار بی نظمی در دندان هستند مناسب باشد. ما در اين مقاله از مجله امیدان سلامت به نکاتی در خصوص دندان‌های مصنوعی ژله ای و مزایای آن اشاره خواهیم کرد.

دندان مصنوعی ژله‌ ای چیست؟

یکی از سوالات متداول افرادی که قصد دارند فرآیند‌های زیبایی و درمانی دندان را شروع کنند این است که دندان مصنوعی ژله ای چیست؟ دندان‌های مصنوعی ژله ای یکی از انواع مختلف دندان‌های مصنوعی است که در ترکیب آن از ترموپلاستیک یا نایلون استفاده شده‌لست.

این دسته از دندان‌های تفاوت‌های گسترده‌ای با پروتز معمولی دارند. دندان‌های مصنوعی دارای انعطاف‌پذیری بسیار بالایی هستند و افراد آن را بیشتر از پروتز‌های معمولی ترجیح می‌دهند‌. دندان‌های مصنوعی دارای انواع مختلفی هستند و هر یک مزایای قابل توجهی دارند‌.

یکی از انواع دندان مصنوعی ژله‌ ای پروتز ژل کامل است که یک گزینه مناسب برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته فک بالا و یا پایین می‌باشد. برای جایگزین کردن یک یا چند دندان از دست رفته، از دندان‌های مصنوعی تکه‌ای استفاده می‌شود.

این روش به کمک ایجاد اتصال میان دندان‌های سالم و دندان از دست رفته صورت می‌گیرد. در برخی موارد از پروتز‌های ژلی به کمک ایمپلنت برای بازیابی دندان استفاده می‌شود. به کمک این پروتز، متناسب لازم میان دندان‌ها به خوبی ایجاد می‌شود و فرآیند جوییدن غدا را آسان‌تر می‌شود.

دندان مصنوعی ژله ای

مزایا و معایب دندان مصنوعی ژله ای:

مزایای دندان مصنوعی ژله ای:

دندان‌های مصنوعی ژله ‌ای دارای مزایای قابل توجهی است که همواره نسبت به پروتز‌های معمولی ارجحیت بیشتری دارد‌. میزان بالای انعطاف‌پذیری و سازگاری مناسب با لثه‌ها از مزایای مهم دندان‌های ژله‌ای است. استفاده از دندان ژله‌ای برای افرادی که دارای دندان‌های نامرتب و بی‌نظم هستند یک گزینه مناسب به شمار می‌آید. گذاشتن دندان‌ ژله ‌ای نیازی به گیره ندارد و به راحتی درون دهان وصل می‌شود.

یکی از مزایای دندان مصنوعی ژله ای شفافیت مناسب دندان‌ها نسبت به سایر انواع دیگر است. در صورت استفاده از دندان‌های ژله‌ای، لثه‌ها رنگ و حالت طبیعی خود را حفظ می‌کنند و فرآیند غذا خوردن و جویدن در وضعیت بهتر صورت می‌گیرد. این موضوع بیشتر به دلیل انعطاف‌پذیری و امکان استفاده از آن ها برای سنین مختلف است.

تمامی افرادی که دارای بی‌نظمی در دندان‌ها خود هستند و به سختی دهان خود را باز می‌کنند، می‌توانند از این روش استفاده نمایند. بازیابی دندان‌ها به کمک دندان‌های مصنوعی ژله‌ای برای افرادی که دارای حساسیت‌های خاص در دهان هستند نیز مناسب می‌باشد.

معایب دندان مصنوعی ژله ای:

این روش همچون سایر روش‌های درمانی دندانپزشکی دارای برخی معایب است. توصیه می‌شود بیمار قبل از اقدام، اطلاعاتی در خصوص معایب دندان مصنوعی ژله ای کسب کند. دندان‌های مصنوعی ژله‌ای نیازمند تعویض مکرر هستند و سریع‌تر از پروتز‌های مصنوعی آسیب می‌بینند. این موضوع بیشتر به دلیل ماهیت انعطاف‌پذیری و نرم بودن دندان‌های ژله ای است‌ که‌ در نتیحه نیازمند تعویض هر ساله هستند‌.

یکی از عوارض دندان‌های مصنوعی ژله ای سخت بودن فرآیند تمیز کردن آن‌ها نسبت به سایر گزینه‌های دیگر است و شست‌و‌شوی آن‌ها نیازمند محصولات شوینده تخصصی می‌باشد. این درحالی است که دندان‌های مصنوعی سنتی به راحتی با مسواک تمیز می‌شوند و نیازی به محصولات تخصصی که دارای هزینهکهای بسیار هستند ندارند.

از دیگر عوارض دندان‌های مصنوعی ژله ای نوع نگهداری و ترمی آن‌ها است. ترمیم دندان‌های مصنوعی ژله‌ای امکان‌پذیر نخواهد بود اگر دچار شکستگی شوند تنها راهکار برای بازیابی دندان‌ها، تهیه دندان‌های جدید است‌. در نتیجه دندان‌های ژله به مراقبت و نگهداری بیشتری احتیاج دارند و باید همچون دندان‌های معمولی وضعیت بهداشت آن‌ها را به خوبی کنترل کرد.

دندان مصنوعی ژله ای

قیمت دندان مصنوعی ژله ای:

عوامل مختلفی می‌توانند بر قیمت دندان مصنوعی ژله‌ ای تأثیر بگذارند. انتخاب کلینیک، دندانپزشک مجرب و برند مواد از عوامل موثر در کاهش و یا افزایش هزینه دندان‌های مصنوعی ژله‌ای هستند. کیفیت مواد مورد استفاده در دندان‌های مصنوعی ژله‌ای نیز می‌تواند دیگر عامل موثر بر قيمت آن باشد. دندان‌های ژله ای که از سیلیکون درجه یک پزشکی تهیه شده‌اند دارای مقاومت و ماندگاری بیشتری خواهند بود.

برخی پروتز‌ها متناسب با درخواست بیمار به طور ویژه‌ای سفارش سازی شده‌اند که با دندان‌های از پیش ساخته شده کمی تفاوت دارند. انتخاب فرآیند ساخت دندان از دیگر عوامل تاثیرگذار بر هزینه این روش درمانی است. استفاده از تکنیک‌های سنتی در ساخت و گذاشتن دندان‌ ژله ‌ای می‌تواند باعث کاهش هزینه آن شود. برخی کلینیک‌های دندانپزشکی ممکن است از روش‌های پیشرفته همچون اسکن دیجیتالی استفاده نمایند. برای اطلاع از میزان هزینه این روش می‌توانید با دندانپزشک خود مشورت نمایید.

خلاصه مقاله:

استفاده از دندان‌های مصنوعی ژله‌ای یک روش موثر در بازیابی دندان‌های از دست رفته است. به کمک دندان‌های ژله‌ای می‌تواند نواقص موجود و جای خالی دندان‌ها را به خوبی ترمیم نمود. ممکن است تمیز کردن و مراقبت از دندان‌های مصنوعی ژله‌ای کمی دشوار باشد اما دارای مزایای قابل توجهی همچون انعطاف‌پذیری بسیار بالا نسبت به دندان‌های مصنوعی سنتی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *