مقالات

فرق لمینت و کامپوزیت دندان

فرق لمینت و کامپوزیت دندان

فرق لمینت و کامپوزیت دندان در چیست؟ لمینت و کامپوزیت دندان از جمله روش­های کاملا جدیدی هستند که امروزه نظر بسیاری از افراد را به منظور ترمیم و زیبایی بیشتر دندان­ها به خود جلب نموده اند. لمینت دندان و روکش دندان دو روش معمولی هستند که برای بهبود ظاهر کلی لبخند افراد انجام می شود. اگرچه این دو در هدف نهایی یک نتیجه را دنبال می کنند اما با توجه به نجوه اجرای آن بر روی دندان، مدت ماندگاری و نیز نتایجی که حاصل می شود می توان به مهمترین فرق لمینت و کامپوزیت دندان پی برد.

امروزه بسیاری از افراد به ویژه خانم ها معتقد هستند که صورت زیبا برای تثبیت زیبایی نیاز به لبخندی زیبا دارد. عوامل مختلفی مانند: سیگار کشیدن، ژنتیک، آب ناسالم، تصادفات و … باعث آسیب دندان می شود؛ همین دلایل می تواند منجر به لبخند زشت و در نتیجه کاهش اعتماد به نفس شود.

مطمئنا همه به دنبال دندان هایی سفید، خط دار و متناسب هستند. روش های مختلفی برای داشتن چنین لبخندی وجود دارد که یکی از بهترین و برجسته ترین تکنیک ها لمینت و کامپوزیت دندان است. می توان گفت در این تکنیک پیوند شیمیایی با دندان برقرار می شود اما شناخت تفاوت های این دو روش زیبایی کمک می­کند تا راحت تر بتوانیم از بین لمینت دندان و کامپوزیت یکی را انتخاب کنیم.

تصمیم در نهایت در دستان بیمار و دندانپزشک است که انتخاب کند کدام گزینه بهتر است. این مسئله بخاطر این است که نیازهای هر بیمار متفاوت است و زمانی که نیازهای شخصی، هزینه و سایر عوامل اعمال می شود، یک گزینه معمولاً بر دیگری برتری دارد. در خصوص فرق لمینت و کامپوزیت دندان نوع مواد اولیه ای که برای روکش دندان استفاده می شود نیز با یکدیگر تفاوت دارند.

روکش‌های دندان و لمینت‌های دندان گزینه‌های عالی برای تقویت لبخند هستند. پس لازم است هر زمان مصمم شدید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا دریابید که شما کاندید مناسب برای لمینت هستید و یا برای انجام کامپوزیت دندان؟ و کدام گزینه برای شما بهترین است!

در مقاله حاضر بیشتر در خصوص تمایز و فرق لمینت و کامپوزیت دندان صحبت خواهیم داشت.

6 فرق لمینت و کامپوزیت دندان

تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت

لمینت و کامپوزیت دندان هر دو درمانی برای زیبایی دندان هستند. در هر یک از این روش های درمانی یک لایه نازک به دندان ها می چسبد و باعث تغییر رنگ، اندازه و شکل دندان می شود. تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان در نوع موادی است که از آن ساخته شده اند. این تفاوت باعث می شود که مراحل این درمان ها و همچنین ویژگی های هر کدام متفاوت باشد. این تفاوت شامل موارد زیر می باشد:

  • لمینت های دندان عملکردی مشابه روکش ها دارند و گاهی اوقات این دو اصطلاح به جای هم استفاده می شوند. لمینت ها از این نظر متفاوت هستند که بسیار نازک تر هستند و برای قرار دادن آنها نیاز به حذف مینای کمتری دارند.
  • دانستن تفاوت بین لمینت های دندانی و کامپوزیت دندان مهم است زیرا می تواند به بیمار کمک کند تصمیم بگیرد که کدام گزینه برای دندان ها و نیازهای لبخندش بهترین است. برای مثال، افرادی که دندان‌های کج دارند یا دارای شکاف هستند، بهتر است روکش‌هایی را که انعطاف‌پذیرتر و پایدارتر از لمینت‌های دندانی هستند، تهیه کنند. با این حال، اگر مشکل تغییر رنگ یا تراشه های جزئی باشد، لمینت ها گزینه بسیار خوبی هستند زیرا سبک وزن هستند و نیازی به حذف مینای دندان ندارند.
  • ونیرهای کامپوزیت گاهی کمتر مورد انتخاب قرار می گیرند زیرا مستعد لک هستند. با این حال، گرفتن ونیرهای کامپوزیت نیاز به کار مقدماتی کمتری روی دندان‌های طبیعی دارد و بیمار می‌تواند در همان روز با آن‌ها از خانه خارج شود و در جمع حضور داشته باشد.
  • لمینت ها را می توان به عنوان روکش چینی پیشرفته نامید. از این هم لمینت و هم کامپوزیت هر دو عملکرد و مزایای مشابهی دارند. با این حال، هنگام قرار دادن لمینت، مینا و ساختار دندان نیازی به تغییر ندارد. در حالی که این ممکن است در دراز مدت برای سلامت دندان بهتر باشد
  • چون لمینت‌ها فقط به ضخامت لنزهای تماسی و جایگزین نازک‌تری برای روکش‌های چینی هستند، وقتی روی دندان‌ها قرار می‌گیرند بدون تغییر دندان می‌توانند حجیم شوند.
  • معمولاً  لمینت ها نسبت به کامپوزیت دندان گران‌تر هستند.

فرق کامپوزیت ونیر با لمینت سرامیکی چیست؟

کامپوزیت دندان بهتر است یا لمینت؟

کامپوزیت ونیر پوشش نازکی است که روی دندان قرار می گیرد. اما لمینت در مقایسه با کامپوزیت پوششی قوی تر است. روکش‌های کامپوزیتی پوسته‌های نازکی به رنگ دندان هستند که برای بهبود ظاهر دندان‌ها روی سطح دندان قرار می‌گیرند و به بیماران لبخندی زیباتر می‌دهند. روشی که برای قرار دادن روکش ها استفاده می شود کم تهاجمی است و نیاز به برداشتن مقدار کمی از مینای دندان برای جا افتادن آنها دارد.  لمینت سرامیکی در واقع شکل جدیدی از روکش سرامیکی است که هر دو از نظر کارایی و فواید تقریباً یکسان هستند با این تفاوت که لمینت نازکتر است. همچنین برای چسباندن آنها روی دندان ها باید مقدار کمی تراشید. از مینای دندان تغییر اندازه و شکل دندان ها باعث می شود لمینت ها بیشتر برجسته شوند و مانند روکش های سرامیکی طبیعی به نظر نرسند. همچنین تفاوت بارز دیگر در باره کامپوزیت و لمینت دندان این است که هزینه کامپوزیت بیشتر از روکش های سرامیکی است.

همچنین تفاوت لمینت سرامیکی و روکش کامپوزیت این است که کامپوزیت ونیر توسط دندانپزشک در یک کلینیک معتبر و یا مطب پزشکی و  تنها در یک جلسه تکمیل می شود. در این نوع درمان شما نیازی به مسواک زدن ندارید و ونیرهای کامپوزیت با چسب های مخصوص به دندان های شما چسبانده می شود. دندانپزشک یک لایه نازک از ونیر کامپوزیت را روی دندان شما قرار می دهد تا نواحی مورد نظر شما را بپوشاند سپس اضافه می کند.

اما در زمان انجام لمینت سرامیکی پوشش سرامیکی روی سطح دندان می چسبد. از طرفی نکته مهم دیگر این است که هر کدام از این لمینت های سرامیکی برای دندان خاصی ساخته شده اند و بسیار طبیعی به نظر می رسند. استفاده از لمینت سرامیکی کمی تخصصی تر و وقت گیرتر است. دندانپزشک قالبی از دندان های بیمار را می گیرد و به آزمایشگاه می فرستد. بعد از دو تا سه هفته لمینت آماده است. سپس دندانپزشک یک لایه بسیار نازک از مینای دندان بیمار را می تراشد و تاج را به دندان او می چسباند.

اعتماد و انتخاب تیم پزشکیبرای انجام لمینت و کامپوزیت دندان

فرق کامپوزیت ونیر با لمینت سرامیکی چیست؟ فرق لمینت و کامپوزیت دندان

قطعا برای انجام هر نوع جراحی و اقدام پزشکی لازم است تا یک پزشک حاذق و یک مجموعه درمانی معتبر مورد شناخت قرار بگیرد. یکی از مجرب ترین و مشهورترین مجموعه خدمات درمانی و پزشکی و بویژه دندانپزشکی مجموعه امیدان سلامت می باشد که بالغ بر چندین سال تجربه در زمینه ارائه کارت های تخفیف برای خدمات دندانپزشکی دارد. همچنین دندان پزشکانی که با امیدان سلامت در ارتباط هستند و در این کلینیک خدمات ارائه می دهند همگی دارای تجارب کاری بسیار پربار و نتیجه بخش هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *