مقالات

نگهداری لمینت دندان چگونه است؟

نگهداری از لمینت دندان

نگهداری لمینت دندان از موضوعات بسیار مهمی است که اگر مورد توجه قرار نگیرد میزان ماندگاری و دوام لمینت بکار رفته شده بر روی دندان­هایتان را بسیار کم می­کند.

شاید در ابتدا برایمان سوالی مطرح باشد که لمینت دندان چگونه انجام می­شود؟ در انجام لمینت دندان پوسته های نازک از مواد به گونه ای روی دندان با ظرافت کامل روکش می­شوند که شبیه دندان به نظر می رسند و برای پوشاندن عیوب در قسمت جلویی دندان ها استفاده می شوند و ظاهر کلی دندان­ها را ترمیم و بهبود می بخشند. روکش های لمینتی این قابلیت را دارند که شکل، اندازه، طول و رنگ دندان های را تغییر دهند. بیمارانی که دچار تغییر رنگ، شکستگی، بریدگی، شکاف یا سایر نواقص در دندان های خود هستند، می توانند از لمینت به عنوان راهی برای بهبود لبخند و افزایش اعتماد به نفس خود استفاده کنند. اما نکته مهم اینجاست که چه نکاتی را برای مراقبت از لمینت دندان باید به کار گرفت تا میزان دوام و نگهداری لمینت دندان بالاتر رود و دچار آسیب نشود.

اگرچه غالبا لمینت دندان بسیار بادوام است، اما اگر می خواهید برای مدت طولانی دوام داشته باشد، باید نسبت به نحوه مراقبت از دندان لمینت شده دقت داشته باشید و مطمئن شوید که به درستی از آنها مراقبت می شود.

در این مقاله حاضر قصد داریم در خصوص نحوه مراقبت از لمینت دندان و شیوه های آسان­تر برای نگهداری لمینت دندان با شما صحبت نمائیم.

نحوه مراقبت از دندان لمینت شده

نگهداری بعد از لمینت دندان

هرکسی که برای هر زمان از بریس های سنتی استفاده کرده باشد، می داند که مراقبت از ترکیبی از دندان ها، لثه ها، براکت ها و سیم ها می تواند به طور جدی دشوار باشد. خوشبختانه، یادگیری نحوه مراقبت از دندان لمینت شده دقیقا آسان و قابل اجرا است. در واقع، مراقبت از لمینت دندان خود به سادگی پیروی از چند نکته ساده و در عین حل مهم استکه به آن اشاره خواهیم داشت.

  • انجام بهداشت دهان و دندان به طور روزانه :
  • مسواک زدن: برای نگهداری لمینت دندان لازم است تا حداقل دو بار در روز مسواک زده شود و همچنین از خمیر دندان غیر ساینده و مسواک دستی یا برقی استفاده شود. به عقیده پزشکان در حالت ایده آل، دندان­های لمینت شده باید بعد از هر وعده غذایی مسواک زده شود.
  • نخ دندان کشیدن : حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید تا ذرات گیر کرده بین دندان ها را از بین ببرید و از سلامت دندان ها، روکش ها و لثه های خود محافظت کنید. بهتر است بعد از هر وعده غذایی از نخ دندان استفاده کنید.
  • آبکشی با دهانشوبه: یک یا دو بار در روز مقداری دهانشویه ضد عفونی کننده را در اطراف دهان خود بمالید تا آن را بشویید. یک دهانشویه بدون الکل انتخاب کنید، زیرا قرار گرفتن بیش از حد در معرض الکل می تواند عامل باندینگی که روکش های لمینت را روی دندان های شما نگه می دارد، نرم کند. اگرچه این نرم شدن باعث از بین رفتن روکش ها نمی شود، اما ممکن است آن ها را در برابر لکه شدن و خراب شدن آسیب پذیرتر کند.
  • از ساییدن بپرهیزید: یکی از کارهای مهمی که برای مراقبت از لمینت دندان واجب است جلوگیری از ساییدگی آنها مانند دندان قروچه یعنی تمایل به دندان قروچه یا فشردن دندان ها در هنگام خواب است. ایجاد ساییدگی علاوه بر لمینت دندان ها برای مفاصل فک نیز مضر است، در صورت وجود چنین حالتی زمانی که به دندانپزشک مراجعه کنید، دندانپزشک می تواند شما را برای بایت گارد شبانه قرار دهد که گاهی اوقات به آن محافظ اکلوزال نیز می گویند. استفاده از این دستگاه در هنگام خواب هم از روکش های لمینت شده و هم از دندان های طبیعی فرد محافظت می کند.
  • محافظت از ضربات فیزیکی: فعالیت بدنی بخش مهمی از یک سبک زندگی سالم است، اما شرکت در بسکتبال، فوتبال، کشتی و سایر ورزش های تماسی می تواند سلامت لبخند جدید شما را به خطر بیندازد. برای محافظت از روکش ها و دندان های طبیعی خود در برابر آسیب های احتمالی، حتما از یک محافظ دهان در زمان ورزش استفاده نمائید.

بعد از لمینت دندان چی بخوریم؟

مراقبت بعد از لمینت دندان

شاید یکی از دغدغه های بزرگ و مهم برایمان این باشد که بعد از لمینت دندان چی بخوریم؟ به طور کلی، ما می توانیم هر غذایی که می خواهیم بخوریم. اما توصیه می شود که برخی از وعده های غذایی را از برنامه غذایی معمول خود حذف کنیم و در روزهای اول پس از انجام لمینت فقط از غذای نرم استفاده کنیم.

اگر دوست دارید بدانید که بعد از لمینت دندان چی بخوریم؟ هنگامی که از روکش موقت استفاده می کنید، بهتر است فقط از مواد غذایی نرم و بدون لک استفاده کنید. یعنی از مواد غذایی که دارای رنگ زرد، سفید، کرم و غیره هستند مصرف شود.لذا لازم زمانی که از پزشک سوال می شود که بعد از لمینت دندان چی بخوریم؟ پزشک در جواب خواهد گفت که حتی المقدور از مواد زیر استفاده شود:

  • مرغ (به قطعات کوچک خرد شده)
  • پوره سیب زمینی
  • پاستا
  • تخم مرغ
  • موز
  • ماهی سفید
  • نان بدون پوسته
  • کنسرو نرم

 

قرار نیست غذاهای مغذی را از رژیم غذایی خود حذف کنیم اما باید به جهت توجه به نحوه مراقبت از دندان لمینت شده برخی از موادی را که بخصوص رنگدانه های مصنوعی دارند را حذف نموده و یا در زمان مصرف غذاهای سفت آنها را خوب پخته و یا بصورت پوره درآورده و بعد مصرف کنیم.

بعد از لمینت دندان چی نخوریم؟

توجه و دقت در نحوه جویدن غذا از نکات بسیار مهم است که به ما کمک می کند تا بدانیم چگونه از لمینت دندان مراقبت کنیم. اگرچه لمینت کار شده روی دندان­ها کاملا بادوام هستند، اما این احتمال وجود دارد که در صورت جویدن مواد و یا خوراکی های سفت و عدم مراقبت بعد از لمینت دندان ، تراشه کنند و بشکنند. از جویدن مواد بیش از حد سفت مانند خودکار، ناخن، یخ و استخوان خودداری کنید.

از رایج ترین محصولاتی که باید از آنها اجتناب کرد عبارتند از:

  • نان تست و سایر نان های خرد شده
  • غذاهای سفت مانند یخ، آب نبات، ذرت بو داده، سیب آب نبات و غیره.
  • گوشتی که جویدن آن سخت است
  • غذاهای ترد مانند آجیل، دانه ها، چیپس و غیره.
  • تمام مواد غذایی که می توانند روی دندان های شما لکه بگذارند: سس کچاپ، کاری، توت های تیره، مربا، فلفل قرمز، گوجه فرنگی و غیره.
  • شکلات
  • غذای چسبناک (آدامس، آب نبات)

و همچنین نوشیدنی هایی که حاوی رنگدانه هستند و ممکن است دندان های شما را رنگ کنند: مانند چای، قهوه، کوکاکولا و نوشیدنی های مشابه و…

آشنایی با مجموعه امیدان سلامت

پزشکان طرف قرار داد با مجموعه امیدان سلامت از مجرب ترین تیم­های درمانی در زمینه دندانپزشکی و زیبایی جراحی های دهان و دندان هستند که سال­هاست با کادری مجرب افتخار خدمت رسانی به هموطنان عزیزخود را دارد. برخورداری از مجهزترین ابزار و دستگاه­های تخصصی ویژه دندانپزشکی و همچنین انجام خدمات زیبایی مانند لمینت دندان،  بخشی از فعالیت های مجموعه های طرف قرار داد با امیدان سلامت است. هموطنان عزیزی که عضو این مجموعه تخصصی هستند با استفاده از کارت­های تخفیفی و ویزیت های رایگان از سری خدمات این مجموعه تخصصی استفاده می­نمایند. برای اطلاع از کارتهای تخفیفی امیدات سلامت می­توان به وب سایت این مجموعه نیز مراجعه نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *