مقالات

دندان مصنوعی ژله‌ای بهتر است یا معمولی ؟

پاس به سوال دندان مصنوعی ژله‌ای بهتر است یا معمولی

دندان مصنوعی ژله‌ای بهتر است یا معمولی:

 آیا به فکر گذاشتن دندان مصنوعی هستید؟

آیا نمی‌دانید که دندان مصنوعی ژله‌ای بهتر است یا معمولی؟

آیا دندان‌های ژله ای دائمی هستند؟

آیا پروتز مصنوعی ژله ای نیاز به تمیز کردن دارند؟

ما در این مقاله می خواهیم شما را با دندان مصنوعی ژله ای آشنا کنیم تا بهتر بدانید چه تفاوتی بین این پروتز دندانی و دندان مصنوعی معمولی وجود دارد و کدام یک نسبت به دیگری برتری دارد. پس با امیدان سلامت همراه باشید.

به دلایل مختلفی همچون پوسیدگی دندان یا تحلیل رفتن دندان به دندان مصنوعی نیاز خواهید داشت. ممکن است برخی از افراد ایمپلنت دندان را برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته خود انتخاب کنند.

این روش هزینه زیادی دارد. به همین دلیل اغلب دندان مصنوعی را انتخابی بهتر می‌دانند. حال با توجه به افزایش متقاضیان دندان مصنوعی، انواع دندان‌های مصنوعی به وجود آمده‌اند. هر فردی با توجه به شرایط دندان‌های خود و ویژگی‌هایی که نوعی از دندان دارد، آن را انتخاب می‌کند. در ادامه می‌خواهیم بدانیم که دندان مصنوعی معمولی چیست، دندان مصنوعی ژله‌ای چیست و دندان مصنوعی ژله‌ای بهتر است یا معمولی.

 

دندان مصنوعی معمولی چیست؟

اولین نوع از دندان‌های مصنوعی همان دندان‌های مصنوعی معمولی هستند. این دندان‌ها با پایه ظریف هستند. پایه این دندان‌ها با استفاده از مواد آکریلیک ساخته می‌شود و انعطاف چندانی ندارد.

دندان‌های معمولی اگرچه با لثه شما به خوبی سازگار می‌شوند اما ممکن است حساسیت ایجاد کنند یا حرکت داشته باشند. به همین دلیل اغلب بیماران دندان‌های مصنوعی ژله‌ای را به دندان‌های مصنوعی معمولی ترجیح می‌دهند.

دندان مصنوعی ژله‌ای بهتر است یا معمولی

دندان مصنوعی ژله‌ای چیست؟

نوع جدیدتری از دندان‌های مصنوعی که دندان ژله‌ای نامیده می‌شوند، بر پایه رزین ساخته می‌شوند و بسیار انعطاف پذیر هستند. این محصولات  دوام و ماندگاری زیادی دارند. رنگ آن‌ها نیز طبیعی است و ساختار آن نیز نرم است. این نوع از پروتزهای دندانی به راحتی و با استفاده از آب تمیز می‌شوند و هیچ آسیبی را به کام یا لثه نمی‌زنند. این نوع از پروتزها در مدت زمانی کوتاه ساخته می‌شوند و حالت طبیعی‌تری دارند.

تفاوت‌های دندان معمولی و ژله‌ای:

دندان‌های معمولی مصنوعی با دندان‌های ژله‌ای تفاوت‌های زیادی دارند. متقاضیان پروتز دندان باید با توجه به ویژگی‌ها و مزایای این دندان‌ها آن‌ها را انتخاب کنند. در ادامه در مورد تفاوت‌های این دو صحبت کرده‌ایم:

  • عدم تعمیر: اولین فرق دندان مصنوعی ژله‌ای و معمولی به خاصیت تعمیر آن‌ها بر می‌گردد. باید توجه داشته باشید که دندان‌های معمولی به راحتی تمیز می‌شوند اما دندان‌های ژله‌ای چنین نیستند.

این نوع از دندان‌ها اگر خراب شوند، تعمیر نخواهند شد. پس باید تعویض شوند و این هزینه زیادی دارد.

  • عدم حرکت دندان: یکی دیگر از تفاوت دندان مصنوعی معمولی و ژله‌ای عدم حرکت دندان است. دندان‌های مصنوعی معمولی زمانی که در دهان قرار می‌گیرند، حرکت می‌کنند. به همین دلیل ممکن است شما دیرتر به این دندان‌ها عادت کنید.

در مقابل دندان‌های ژله‌ای هستند که عملکرد بهتری دارند. این نوع از دندان‌ها به راحتی در دهان تکان نمی‌خورند و مشکلی را به وجود نخواهند آورد. در ضمن با استفاده از این دندان‌ها شما      می‌توانید التهابات لثه خود را به حداقل برسانید.

  • کاربرد دندان مصنوعی: برخی از افراد ممکن است فک کوچکی داشته باشند و برای خوردن غذا مجبور باشند که دهان خود را زیاد باز کنند. چنین افرادی باید دندان‌های ژله‌ای را انتخاب کنند تا با آن‌ها راحت باشند.
  • پوسیدگی استخوان فک: پروتزهای دندان معمولی از نظر پوسیدگی دندان نیز بهتر عمل می‌کنند. این نوع از پروتزهای دندان به دلیل این که فشار زیادی به دندان وارد نمی‌کنند، پس تحلیل استخوان فک را تیز به تعویق می‌اندازند.

شما برای این که از بین پروتزها استفاده کنید، باید فشار زیادی را برای جویدن غذا وارد کنید. حال با این وجود ممکن است دندان شما آسیب زیادی ببیند.

  • ظاهر پروتز دندان: اگر می‌خواهید بدانید که دندان مصنوعی ژله‌ای بهتر است یا معمولی، باید به ظاهر دندان هم توجه داشته باشید. در این مورد دندان‌های ژله‌ای برتر از دندان‌های معمولی هستند.

این نوع از دندان‌ها با توجه به ساختار طبیعی که دارند، ظاهر دندان‌ها را بهبود می‌دهند. در نتیجه افرادی که لب‌های کوچکی دارند و هنگام خندیدن دندان آن‌ها مشخص است، دندان‌های زیبایی   هم‌ خواهند داشت.

 

دندان مصنوعی ژله ای

معایب دندان مصنوعی ژله‌ای:

اگرچه مزایای زیادی با انتخاب دندان‌های مصنوعی ژله‌ای عاید شما خواهد شد، اما معایبی هم وجود دارند که نباید از آن‌ها غافل شوید. برخی از این معایب عبارت اند از :

  • این نوع از دندان‌ها زودتر از دندان‌های معمولی استخوان فک را به چالش می‌کشند.
  • هزینه‌های ساخت و استفاده از دندان ژله‌ای بیشتر از دندان معمولی است. در ضمن هزینه‌های نگهداری آن‌ها نیز زیاد است.
  • اگر به بهداشت دهان و دندان خود توجه نداشته باشید، این دندان‌ها سریع خراب خواهند شد.
  • به دلیل این که پایه این دندان‌‌ها نرم است، ممکن است جویدن غذا کمی دشوار باشد.

معایب دندان مصنوعی معمولی:

دندان‌های مصنوعی معمولی نیز خالی از عیب نیستند. این دندان‌ها همانند نوع دیگر از دندان‌های مصنوعی عیوبی دارند. اولین عیب آن‌ها این است که سفت هستند و برای لثه حساسیت ایجاد می‌کنند.

پس اگر لثه التهاب داشته باشد، نمی‌توان از آن استفاده کرد. عیب دیگر آن‌ها عدم انعطاف پذیری است. در ضمن ظاهر دندان‌های مصنوعی معمولی کمی غیر طبیعی است و ممکن است برای زیبایی دندان‌ها چندان مناسب نباشد.

شما باید قبل از انتخاب نوع دندان مصنوعی به فکر یک پرشک ماهر و با سابقه باشید. سپس زیر نظر این پزشک خود بهترین نوع دندان مصنوعی را انتخاب کنید.

دندان مصنوعی ژله‌ای بهتر است یا معمولی

 

هزینه دندان ژله‌ای بهتر است یا معمولی:

عموما افرادی که می‌خواهند دندان مصنوعی بگذارند، اولین سوال این است که هزینه دندان چقدر است. مهم‌ترین تفاوت مصنوعی ژله‌ای با معمولی در هزینه‌هایی است که ایجاد می‌کنند.

همان طور که گفتیم، دندان مصنوعی ژله‌ای نوعی از دندان است که مزایای زیادی را به همراه دارد.

با توجه به همین مزایا آن‌ها را با هزینه‌های بالاتری تولید می‌کنند. در مقابل، دندان‌‌های معمولی با هزینه‌هایی مقرون به صرفه به فروش می‌رسند.

البته باید توجه داشت که عوامل مختلف در تعیین هزینه‌های ناشی از ساخت دندان مصنوعی نقش دارند.

میزان مهارت پزشک تعیین کننده میزان دندان او است. نوع موادی که در ساخت دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند، سابقه کاری پزشک، تجربه پزشک و مواردی از این قبیل می‌توانند در تعیین این هزینه‌ها نقش داشته باشند.

به همین دلیل است که تاکید می‌کنیم به دنبال پزشکانی منصف و ‌ماهر باشید تا بهترین خدمات را با قیمتی مناسب دریافت کنید.

کدام نوع از دندان را انتخاب کنیم؟

این که کدام نوع از دندان را انتخاب کنید تا خدودی به صلاحدید پزشک شما بستگی دارد. شما باید همواره به دنبال برترین پزشکان باشید تا بهترین نوع از دندان مصنوعی را پیدا کنید.

با این حال با توجه به ویژگی‌ها، مزایا و معایب این دندان‌ها می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. دندان‌های ژله‌ای از نظر ساختار بهتر هستند و ماندگاری بیشتری دارند.

در مقابل دندان‌های معمولی وجود دارند که انعطاف پذیری آن‌ها کم است. از نظر هزینه نیز دندان‌های معمولی بهتر از دندان‌های ژله‌ای هستند.

 

کلام پایانی:

ما در این مطلب در مورد این که دندان مصنوعی ژله‌ای بهتر است یا معمولی صحبت کردیم. دندان‌های مصنوعی در هر نوعی که باشند، کار دندان‌های طبیعی را انجام می‌دهند.

تفاوت آن‌ها در ساختار و کیفیتی و عملکردی است که دارند. دندان‌های ژله‌ای بهتر عمل می‌کنند، انعطاف پذیر هستند و دوام بیشتری دارند.

دندان‌های معمولی به دلیل این که از اکریلیک ساخته می‌شوند، سفت هستند و در دهان جا به جا می‌شوند. به همین دلیل ممکن است متقاضیان چندانی نداشته باشند. البته اگر بخواهیم این دو را از نظر هزینه مقایسه کنیم، دندان‌های معمولی را بهتر می‌دانیم.

به هر حال شما باید ابتدا به دنبال پزشکی ماهر و باتجربه باشید‌ سپس دندان مصنوعی خود را انتخاب کرده و بسازید. در صورتی که تمایل دارید در این مورد بیشتر بدانید می‌توانید سایر مقالات سایت ما را نیز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *