مقالات

روش های سفید کردن دندان | انواع روش سفید کردن دندان

روش های سفید کردن دندان

با اینکه سفید کردن دندان یک صنعت میلیارد دلاری است اما باید این موضوع را هم در نظر گرفت که همه روش های سفید کردن دندان ایمن یا حتی موثر نیستند. در این مقاله از امیدان سلامت درباره بهترین روش سفید کردن دندان صحبت خواهیم کرد. قبل از شروع، به انواع روش سفید کردن دندان اشاره می کنیم :

انواع روش های سفید کردن دندان

“سفید کردن” بیرونی و درونی دو روش کاملا مجزا هستند که لازم است به تفصیل توضیح داده شوند:

سفید کردن خارجی

در این روش برای از بین بردن لکه ها از سطوح خارجی دندان از ساینده های ملایم استفاده می شود.

سفید کردن داخلی

سفید کردن داخلی فرآیندی است که از یک ماده سفید کننده (پراکسید کاربامید) برای تغییر رنگ مینای دندان استفاده می کند.

راه های سفيد كردن دندان در خانه

استفاده از محصولات سفید کننده می تواند یکی از راه های سفید کردن دندان به شمار بیاید. این محصولات معمولاً حاوی پراکسید هستند و می توانند از جمله روش های طبيعی سفيد كردن دندان باشند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

1. خمیر  دندان سفید کننده

خمیر دندان سفید کننده معمولاً از ترکیبی از مواد برای از بین بردن لکه از روی دندان استفاده می کند، از جمله:

کاربامید یا پراکسید هیدروژن

ساینده های ملایم (شامل زغال چوب فعال، جوش شیرین، سیلیس، دی کلسیم فسفات، کربنات کلسیم، متافسفات سدیم، سیلیکات زیرکونیوم و پیروفسفات کلسیم). از معایب خمیر دندان های پراکسید می توان به این اشاره کرد که در صورت استفاده بیش از حد باعث ایجاد ضایعات غیرطبیعی روی دندان ها می شوند.

هیدروکسی آپاتیت

بر اساس یک بررسی در سال 2018، خمیردندان های سفید کننده به طور موثری دندان ها را سفید کرده و با از بین بردن لکه های سطحی، لبخندی درخشان تری به شما ارائه می دهند. با این حال، خمیر دندان هیدروکسی آپاتیت (HAp) تنها خمیر دندان سفیدکننده ای است که می تواند به طور ذاتی دندان ها را از داخل به بیرون سفید کند.

ما توصیه می کنم فقط از خمیر دندان سفید کننده ساینده به مدت 2 تا 3 هفته برای از بین بردن لکه های دندان استفاده کنید. با این حال، خمیر دندان های هیدروکسی آپاتیت برای استفاده طولانی مدت بی خطر هستند، زیرا از مواد ساینده قوی استفاده نمی کنند.

2. استفاده از مسواک برقی

مسواک های برقی نسبت به مسواک های دستی لکه های سطحی دندان ها را به طور موثرتری از بین می برند. با این وجود ممکن است اگر خیلی سفت یا زیاد مسواک بزنید، باعث تحلیل لثه یا حساسیت دندان شوید.

روش های پزشکی سفید شدن دندان

راه های سفيد كردن دندان در خانه

ماده پراکسید در اکثر محصولات سفید کننده دندان چیزی است که در واقع مینای دندان را سفید می کند. قدرت درمان سفید کننده ها معمولاً به قدرت پراکسید موجود در محصول سفید کننده بستگی دارد. درصد پراکسید موجود در محصولات سفید کننده دندان 10%، 16% و 22% می باشد.

اگر به فکر سفید کردن دندان هستید، حتماً ابتدا حقایق مربوط به سفید کردن دندان را با دندانپزشک خود مرور کنید. فقط دندانپزشک شما می تواند به شما بگوید که آیا دندان ها و لثه های شما به اندازه کافی سالم هستند تا فرآیند سفید کردن را طی کنند یا خیر.

اگر دندانپزشک شما تشخیص داده است که شما کاندیدای مناسبی هستید، باید تصمیم بگیرید که کدام روش سفید کردن دندان را انتخاب کنید. در ادامه به روش های پزشکی سفید کردن دندان اشاره می کنیم:

بلیچینگ در مطب

این روش در مطب دندانپزشکی و معمولاً در کمتر از یک ساعت انجام می شود و بهترین روش برای سفید شدن دندان از نظر مراجعه کنندگان و زیباجوها می باشد. بلیچینگ در مطب گران است، اما به دلیل صرفه جویی در زمان می تواند گزینه جذابی باشد.

برخی از دندانپزشکان از نور ماوراء بنفش برای تسریع واکنش شیمیایی و فرآیند سفید کردن استفاده می کنند. همچنین ممکن است این گزینه به شما پیشنهاد شود که فقط یک جلسه 2 ساعته انجام دهید که با استفاده از نور UV است.

مزایای سفید کردن حرفه ای دندان:

  • دندان ها را از داخل به بیرون سفید می کند.
  • دندان ها را سریع سفید می کند.
  • از نظارت پزشک برخوردارید، پس خطر آسیب به دندان ها یا لثه ها در مقایسه با سیستم های سفید کننده دندان خانگی کاهش می یابد.

معایب سفید کردن حرفه ای دندان:

  • مقداری از اثر سفید کنندگی 2-7 روز پس از درمان از بین می رود.
  • اثر سفید کننده اضافه شده توسط نور UV پس از 7 روز یا کمتر باز می گردد.
  • اشعه ماوراء بنفش منجر به افزایش خطر ابتلا به دندان‌های حساس می‌شود.
  • گران است
  • نیاز به مراجعه به دندانپزشک (در خانه انجام نمی شود)

سینی و ژل سفید کننده دندان

سینی و ژل سفید کننده دندان

سینی ها و ژل های سفید کننده دندان بسیار موثر هستند، اما دستیابی به نتایج مطلوب نسبت به بلیچینگ در مطب زمان بیشتری طول می کشد. بسته به قدرت پراکسید موجود در ژل، این سینی‌های شفاف معمولاً چند ساعت در روز یا در طول شب استفاده می‌شوند و ممکن است از 3 روز تا چند هفته طول بکشد تا نتیجه‌ای ظاهر شود.

اساساً دو نوع سینی و ژل سفیدکننده دندان وجود دارد: آنهایی که از دندانپزشک خریداری می شوند و آنهایی که بدون نسخه خریداری می شوند. کیت های سفید کننده دندانی که تحت نظارت دندانپزشک تهیه می شود یکی از بهترین راه های سفيد كردن دندان زرد است.

این کیت ها نتایج سریع تر و موثرتری را به همراه دارد زیرا حاوی ماده سفید کننده پراکسید قوی تری نسبت به کیت های سفید کننده خریداری شده بدون نسخه است. یکی دیگر از مزایای تری ها و ژل های دندانپزشکی این است که تری ها به صورت سفارشی ساخته شده اند و دقیقاً متناسب با دندان های شما هستند.

نوارهای سفید کننده دندان

نوارهای سفیدکننده دندان در هر داروخانه ای در سراسر کشور ظاهر می شود. این نوارهای سفیدکننده که بدون نسخه به فروش می رسند، نسبتاً ارزان و آسان برای استفاده هستند. نوارهای سفید کننده دندان بسته به قدرت پراکسید موجود در آنها ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا نتایج مورد نظر را ایجاد کنند.

جمع بندی

برای سفید کردن دندان در مطب دندانپزشک خود، 1 تا 3 جلسه 30 تا 60 دقیقه ای را در نظر داشته باشید. در طول هر جلسه، غلظت بالایی از کاربامید یا پراکسید هیدروژن (20 تا 43 درصد) روی دندان ها قرار می گیرد. سپس از نور پلیمریزاسیون برای فعال کردن ژل استفاده می شود. اگرچه می توان از پراکسید هیدروژن نیز استفاده کرد، اما پراکسید کاربامید ماندگاری بیشتری دارد.

به جرات می توان گفت که بهترین روش برای سفید شدن دندان تحت نظارت پزشک همین روش است. این روش شاید به نسبت سایر روش ها هزینه بالاتری داشته باشد اما قطعا نتایج بهتری هم نشان داده است که این میزان طرفدار را در ایران دارد. از بابت هزینه ها هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

شما می توانید با استفاده از کارت تخفیف امیدان سلامت در خدمات دندانپزشکی خود از تخفیف ویژه ای برخوردار شوید. کافیست به سایت امیدان سلامت مراجعه کنید تا از جزئیات این تخفیف مطلع شوید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *