مقالات

پر کردن دندان در دوران بارداری؛ آیا واقعاً ایمن است؟   

پر کردن دندان در دوران بارداری؛ آیا واقعاً ایمن است؟

پر کردن دندان در بارداری، جزو مواردی است که معمولاً برای خانم‌ها در این دوران حساس، باعث نگرانی‌ می‌شود؛ اما آیا واقعاً دندان پر کردن برای جنین خطرناک است؟ در این صورت، چه باید بکنیم؟ خوب است بدانید که نتایج مطالعات صورت‌گرفته در دنیا نشان می‌دهد که سلامت دندان شما می‌تواند مستقیماً روی سلامت کل بدن، تأثیر قابل‌توجهی بگذارد؛ بنابراین، پشت‌گوش‌انداختن درمان‌های دندان‌پزشکی، می‌تواند در نهایت، مشکلاتی را برای سلامت شما ایجاد کند.

این مشکلات، اگر در دوران بارداری باشید، شاید جدی‌تر خود را نشان دهند؛ برای مثال، در دوران بارداری، پریودنتیت شدید یا عفونت لثه، با زایمان زودرس و وزن کم‌تر از حالت طبیعی نوزاد، ارتباط دارد. این موارد نشان می‌دهد که پر کردن دندان در دوران بارداری، نگران‌کننده نیست و در برخی موارد، لازم نیز هست. بااین‌حال، انجام آن باید به‌صورت اصولی و در زمان مناسب خود صورت گیرد تا هیچ مشکلی پیش نیاید و عوارض آن کمتر خود را نشان دهد. در این مقاله از امیدان سلامت به طور کامل به نکات مهم پیرامون پر کردن دندان در بارداری می‌پردازد.

پر کردن دندان در بارداری؛ بااحتیاط و تحت‌نظر پزشک

پر کردن دندان در بارداری؛ بااحتیاط و تحت‌نظر پزشک

همیشه مشورت با یک پزشک متخصص، می‌تواند تا حد زیادی، ابهامات ما را برطرف کند. این نکته خیلی مهم است که قبل از بارداری، حتماً معاینات دندان‌پزشکی را انجام دهید و سپس، رفتن به جلسات معاینه را در طول بارداری ادامه دهید. شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که رفتن به دندان‌پزشکی برای درست کردن دندان در بارداری را خطرناک بدانید؛ به‌احتمال زیاد مطمئن نیستید که این کار خطر دارد یا نه. خوشبختانه باید بدانید که ملاقات با یک پزشک، می‌تواند جلوی هرگونه مشکلی برای جنین را در مراحل درمانی دندان بگیرد.

شما می‌توانید اغلب خدمات دندان‌پزشکی، مثل پر کردن، کشیدن، عکس‌برداری با اشعه ایکس و جرم‌گیری دندان را در دوران بارداری بدون هیچ خطری انجام دهید؛ اما باید توجه داشته باشید که پر کردن دندان یا کشیدن آن در سه ماهه دوم بارداری بهتر است. پر کردن دندان در ماه اول بارداری، به دلیل اینکه جنین در این دوران بیشترین سرعت رشد را دارد، ممکن است با خطراتی همراه باشد. از جمله عوامل این خطرات، می‌توان به داروهای شیمیایی، عفونت‌ها یا موارد مشابه اشاره کرد.

5 حقیقت مهم درباره پر کردن دندان در دوران بارداری

دوران بارداری، ماه‌های شگفت‌انگیزی برای زنان است. در این دوران، خانم‌های باردار به دلیل تغییرات احتمالی در تغذیه و نیز برخی تغییرات هورمونی، ممکن است با مشکلاتی همچون پوسیدگی دندان یا سایش آن مواجه شوند. علاوه بر این‌ها، مشکلاتی مثل التهاب لثه و پریودنتال نیز شایع است؛ بااین‌حال، اگر به پر کردن دندان در بارداری نیاز پیدا کردید؛ می‌توانید با دانستن و رعایت چند نکته مهم، تا حد زیادی جلوی خطرات احتمالی را بگیرید. در ادامه، به 5 حقیقت مهم دراین‌رابطه، اشاره می‌کنیم.

1-    مواد پرکننده دارای جیوه، مطلقاً ممنوع است

بهترین زمان را برای پر کردن

برای پر کردن دندان زنان باردار، معمولاً از مواد سفید، رزین مونومر (اپاکریلیک) و سمان‌های دندان‌پزشکی استفاده می‌شود؛ این موارد هیچ‌گونه خطری برای جنین ندارند و کاملاً ایمن هستند. در مقابل، مواد پرکننده آمالگام که حاوی جیوه هستند (پرکننده نقره)، می‌توانند برای جنین خطرآفرین باشند. در صورت نیاز به پرکردن حفره دندان، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید؛ او ممکن است برای این کار، پر کردن موقت یا استفاده از مواد دیگر را پیشنهاد دهد.

2-    بهترین زمان را برای پر کردن انتخاب کنید

بهترین زمان برای درست کردن دندان در بارداری، سه‌ماهه دوم است. این دوره دقیقاً زمانی است که جنین تا حدودی تکامل پیدا کرده است؛ میزان تهوع و استفراغ کمتر است و این به شما اجازه می‌دهد که داروها و مواد درمانی را خیلی بهتر مصرف کنید. علاوه بر اینها، فشارخون در سه ماهه دوم بارداری، بالاتر است و این موضوع به درمان سریع‌تر دندان و خون‌رسانی بهتر کمک می‌کند. زنان در سه ماهه دوم بارداری، هورمون‌های بیشتری ترشح می‌کنند که این موضوع، قدرت بدن برای رفع التهاب دندان را بیشتر می‌کند؛ بااین‌حال، پر کردن دندان در ماه‌ های آخر بارداری اصلاً توصیه نمی‌شود؛ زیرا جنین کاملاً تکامل‌یافته است و حساسیت بیشتری به عوامل خارجی دارد؛ بنابراین هرگونه مواد شیمیایی یا دارو می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. در این زمان، تهوع و استفراغ، بیشتر است و کمبود انرژی می‌تواند مراقبت‌های بعد از پر کردن دندان را طولانی‌تر و سخت‌تر کند.

3-    اشعه ایکس برای دندان‌پزشکی، بی‌خطر است

شاید عجیب به نظر برسد؛ اما اشعه ایکس برای دندان‌پزشکی در دوران بارداری، کاملاً بی‌خطر است. بر اساس مطالعات صورت‌گرفته توسط انجمن دندان‌پزشکی آمریکا، عکس‌برداری با اشعه ایکس در صورت پوشیدن جلیقه سربی یا پیش‌بند می‌تواند بی‌خطر باشد. اشعه ایکس دیجیتال مدرن، از دوز کمتری اشعه ایکس نسبت به اشعه‌ سنتی برخوردار است و این ایمنی آن را بیشتر کرده است؛ بااین‌حال، کاملاً قابل‌درک  است که بخواهید از هرگونه عکس‌برداری در دوران حساس بارداری، اجتناب کنید.

4-    مراقبت‌های بهداشتی را فراموش نکنید

مراقبت‌های بهداشتی در پرکردن دندان

مراقبت‌های بهداشتی دهان در دوران بارداری، بسیار ضروری است. در این دوران حساس، همه چیز از جمله تهوع صبحگاهی، التهاب لثه، تغییرات هورمونی و غیره، دست‌به‌دست هم می‌دهند و باعث بروز مشکلاتی برای دندان می‌شوند؛ بنابراین خیلی مهم است که دست از مراقبت‌های بهداشتی دندان برندارید؛ خصوصاً در سه ماهه دوم! برای سلامت دندان در بارداری، راهکارهای زیر پیشنهاد می‌شود:

  • مسواک‌زدن و نخ دندان کشیدن دو بار در روز را فراموش نکنید
  • رژیم غذایی حاوی میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و محصولات لبنی داشته باشید و از خوردن شیرینی و تنقلات زیاد اجتناب کنید
  • به‌صورت منظم، معاینات دندان‌پزشکی داشته باشید

 

5-    مواد بی‌حسی، هیچ خطری ندارند

مواد بی‌حسی برای دندان‌پزشکی خصوصاً در سه ماهه اول، احتمالاً باعث بروز مشکلاتی می‌شوند؛ بااین‌حال، برخی مواد بی‌حسی مثل لیدوکائین، عوارض کمتری دارند و بیشتر توصیه می‌شوند. به‌طورکلی، مواد بی‌حسی می‌توانند تا حدودی هرچند کم، جذب بافت‌های بدن جنین شوند و در صورت مصرف زیاد، مشکلاتی همچون اختلال در رشد جنین را به دنبال داشته باشند. زنان باردار به‌دلیل حساسیت بالای بدنشان، بهتر است از مصرف دوز بالای بی‌حسی اجتناب کنند. برای این کار، بهتر است قبل از هرگونه بی‌حسی با پزشک متخصص مشورت کنید.

با دندان‌های خراب در دوران بارداری چه کنیم؟

یکی از نگرانی‌هایی که زنان باردار در مواجهه با مشکلات دندان دارند، عوارض پر کردن دندان در بارداری است. سؤال اصلی اینجا است که چه روش‌های درمانی را برای بیماری‌های دندان در بارداری باید امتحان کرد؟ خوب است بدانید که اقداماتی همچون پر کردن دندان در دوران بارداری، کشیدن دندان یا جرم‌گیری، تفاوت خاصی با قبل از دوران بارداری ندارند؛ تنها حساسیت و مراقبت بیشتری در این دوران وجود دارد. اما با دندان‌ خراب در دوران بارداری چه کنیم؟ در ادامه به چند راهکار مهم اشاره می‌کنیم:

  • ابتدا باید به پزشک مراجعه کنید
  • از غذاهای داغ و ترش اجتناب کنید
  • در صورت عفونت شدید، بدون مراجعه به پزشک، هیچ‌کاری نکنید
  • از آنتی‌بیوتیک‌های سازگار با بارداری مثل آموکسی‌سیلین در دوز کم استفاده نمایید
  • از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی برای کاهش درد کمک بگیرید

سخن پایانی؛ از سلامت دندان تا سلامت جنین

در پایان می‌توان نتیجه گرفت که پرکردن دندان در بارداری، هیچ‌خطری ندارد؛ اگر به‌درستی و اصولی انجام شود. از جمله مهم‌ترین نکاتی که برای پر کردن دندان در دوران بارداری باید به آن توجه کنید؛ دوری از مواد شیمیایی مضر، خودداری از بی‌حسی طولانی و موادپرکننده حاوی جیوه و تغذیه نادرست همچون مواد قندی و ترش است. شما می‌توانید با رعایت این موارد، تا حد زیادی، ایمن‌ترین درمان را برای دندان‌های خود داشته باشید.؛ بنابراین در پاسخ به این سؤال که آیا دندان خراب در بارداری خطرناک است، می‌توان گفت که درصورت انجام درمان اصولی و به‌موقع، هیچ‌گونه خطری نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *