مقالات

ارتودنسی نامرئی چیست؟ آیا ارتودنسی نامرئی خوب است؟

آیا ارتودنسی نامرئی خوب است

لبخند شما اغلب اولین چیزی است که مردم هنگام ملاقات با شما متوجه می شوند. اگر می‌خواهید لبخند بی نقصی داشته باشید اما بریس‌های فلزی سنتی را نمی‌خواهید، ارتودنسی نامرئی راه‌حل مناسبی برای شماست. بریس‌های نامرئی یا ارتودنسی نامرئی شفاف ، قطعات پلاستیکی قابل جابجایی هستند که روی دندان‌های شما قرار می‌گیرند و می‌توانند برای چند ساعت در روز هنگام غذا خوردن، عکس‌برداری و سایر فعالیت‌ها برداشته شوند.

ارتودنسی نامرئی چگونه کار می کند؟

این نوع ارتودنسی باید برای هر شخصی به نسبت اصلاحاتی که باید روی دندان ها صورت بگیرد، سفارشی آماده شود. مراحل ساخت ارتودنسی نامرئی به این صورت است که متخصص از دندان ها عکس می گیرد. این عکس به صورت پانوراما و دیجیتال ثبت می شود.  سپس پرینت های دندانی را اسکن می کند تا یک مدل دیجیتال و سه بعدی ایجاد شود.

سپس با کمک فناوری استریولیتوگرافی، قالب ها یا ترازهای پلاستیکی ساخته می شود که بیمار در طول درمان از آنها استفاده کند، زیرا دندان های او مرتباً تغییر می کنند تا مرتب شوند.

بنابراین، ممکن است دندانپزشک شما به یک مدل سه بعدی در طول درمان بسنده نکنند و تا زمانی که افراد بتوانند لبخندی خیره کننده نشان دهند، با یک یا چند نمونه اسکن شده دیگر جایگزین شود.

مزایای ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی چیست؟

قبل از انتخاب نوع ارتودنسی باید با یک متخصص یا دندانپزشک صحبت کنید. شما باید سوال بپرسید و با کمک متخصص ارتودنسی خود تصمیم آگاهانه بگیرید. نوع درمان ارتودنسی که برای شما مناسب است به نوع مشکل ارتودنسی که باید اصلاح کنید بستگی دارد. شاید ارتودنسی نامرئی شفاف بهترین گزینه برای برخی از بیماران نباشد، به همین دلیل است که مشاوره تخصصی از متخصص ارتودنسی ضروری است. در ادامه به مزایای ارتودنسی نامرئی اشاره می کنیم تا با خیال راحت و اطلاعات جامع برای زیبایی دندان های خود تصمیم بگیرید.

زیبایی دندان را بهبود می بخشد

بزرگترین مزیت ارتودنسی نامرئی، شفاف بودن آن است. این نگهدارنده ها تقریباً نامرئی هستند. با استفاده از این قالب‌های شفاف هیچ‌کس متوجه نمی‌شود که شما تحت درمان ارتودنسی هستید. خبر خوب دیگر اینکه می‌توانید لبخندی تمام و کمال بزنید، زیرا عناصر ضد زیبایی روی دندان‌هایتان وجود ندارد.

با ارتودنسی شفاف، نگران لبخند خود در عکس ها نخواهید بود. تنها چیزی که در عکس ها خواهید دید لبخند همیشه در حال بهبود شماست.

جا به جایی راحت ارتودنسی نامرئی

بیماران اغلب از ما می پرسند “آیا ارتودنسی نامرئی باید همیشه روی دندان ها قرار بگیرد؟” در جواب باید بگویم که برای بهترین نتیجه، قالب های ارتودنسی باید به مدت 20 تا 22 ساعت در روز استفاده شود، به این معنی که می توانید هنگام غذا خوردن، ترازهای خود را بیرون بیاورید. این بدان معناست که شما مجبور نیستید آنچه می خورید یا نحوه خوردن آن را تغییر دهید.

 

راحتی مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

شما می توانید ارتودنسی نامرئی خود را برای مسواک زدن بردارید. این مزیت ارتودنسی شفاف از تجمع مواد غذایی که روی براکت های فلزی یا دندان ها اتفاق می افتد، به طور قابل توجهی جلوگیری می کند. شما آزاد هستید که قالب های شفاف را بیرون بیاورید در صورت تمایل از نخ دندان و دهانشویه استفاده کنید.

کاهش هزینه رفت و آمد و مراجعه به پزشک

با ارتودنسی نامرئی، بیشتر کارهای ارتودنتیست قبل از استفاده از آنها انجام می شود. اسکن سه بعدی دندان های شما برای ساخت تمام نگهدارنده های سفارشی در آزمایشگاه استفاده می شود. شما باید چند بار این نگهدارنده را طبق دستور ارتودنتیست خود تغییر دهید. برای تنظیمات ارتودنسی نیازی به مراجعه به ارتودنتیست نیست. بنابراین بازدیدها برای بررسی پیشرفت به حداقل می رسد. مراجعه اندک به متخصص ارتودنسی به معنای صرفه جویی در وقت و هزینه است.

راحت برای پوشیدن

شاید از خود بپرسید که “ارتودنسی فلزی دردناک تر است یا ارتودنسی نامرئی؟” حرکت دندان ها با ارتودنسی های سنتی مخصوصا فلزی معمولا بسیار دردناک است. در حالیکه ارتودنسی نامرئی شفاف از پلاستیک ساخته شده است و این امکان ایجاد خراشیدگی، پارگی و زخم در ناحیه داخلی لب یا غشای مخاطی دهان را از بین می برد.

مشاهده نتایج قبل از استفاده

یکی از مزیت‌های اصلی ارتودنسی نامرئی این است که بیمار می‌تواند وضعیت دندان‌هایش را در پایان درمان به لطف نرم‌افزار رایانه‌ای که حرکت دندان‌ها را قبل از وقوع شبیه‌سازی می‌کند، ببیند.

مراقبت از لثه ها

برخی از مطالعات بالینی نشان داد که ارتودنسی نامرئی سلامت لثه را بهبود می بخشد. چرا؟ زیرا تراز صحیح دندان ها به لثه اجازه می دهد تا دندان های بیشتری را احاطه کند و از بیماری های پریودنتال جلوگیری می کند.

 

بهبودی عزت نفس زیباجو

براکت‌های معمولی معمولاً بر عزت نفس بیمار تأثیر می‌گذارند، زیرا آنها با ظاهر خود احساس جذابیت نمی‌کنند. اما در مورد ارتودنسی نامرئی این اتفاق نمی افتد زیرا کاملاً شفاف است و چیزی برای ترس یا پنهان کردن وجود ندارد.

سرعت  تراز کردن دندان ها

مدت زمان ارتودنسی نامرئی بین 3 تا 18 ماه است. این طول درمان در مقایسه با زمانی که براکت های فلزی برای اصلاح موقعیت دندان ها صرف می کنند (تقریباً بین 2 تا 3 سال) بسیار خوب است.

 

معایب ارتودنسی نامرئی

آیا ارتودنسی نامرئی خوب است؟

هر روشی برای اصلاح دندان ها انتخاب کنید قطعا در کنار مزایای زیاد، معایبی دارد که باید به آن توجه کنید. مواردی که در ادامه میخوانید معایب ارتودنسی نامرئی است:

عدم نظم در استفاده توسط بیمار

برداشتن ارتودنسی شفاف در طول درمان فقط هنگام خوردن و مسواک زدن توصیه می شود و تقریبا 22 ساعت در شبانه روز باید بر روی دندان های شما به صورت فیکس قرار گیرد. اگر الاینرها به مدت طولانی استفاده نشوند، ممکن است درمان شما بهترین نتایج را به همراه نداشته باشد. دلیل اصلی شکست درمان ارتودنسی نامرئی در درجه اول به عدم همکاری بیمار در استفاده منظم از قالب هاست.

ناخوشایند بودن خارج کردن الاینر از دهان

قبل از خوردن و آشامیدن هر چیزی غیر از آب باید ارتودنسی را از روی دندان ها بردارید. هنگامی که در مکان های عمومی هستید، باید به طور محتاطانه این کار را انجام بدهید تا آنها را از دست ندهید. قبل از جاگذاری مجدد ارتودنسی ها، باید دندان های خود را مسواک بزنید. ذرات غذا می توانند دندان های شما را از حرکت بازدارند و ارتودنسی های شما را لکه دار کنند.

ارتودنسی نامرئی چقدر موثر است؟

ارتودنسی نامرئی همیشه بهترین روش درمانی نیست. معمولاً برای موارد پیچیده اصلا ارتودنسی توصیه نمی شود. قبل از تصمیم گیری در مورد روش درمانی که باید استفاده کنید، از متخصص ارتودنسی خود بپرسید که آیا می توانید از همه روش ها انتظار یکسانی داشته باشید. این به شما امکان می دهد تصمیم آگاهانه ای در مورد اینکه کدام نوع درمان برای شما مناسب است، بگیرید. یک متخصص ارتودنسی با تجربه و با اخلاق به شما بهترین گزینه های درمانی را توصیه می کند.

هزینه ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی

اغلب از ما می پرسند که ارتودنسی معمولی ارزان تر است یا ارتودنسی نامرئی؟ با توجه به پیشرفت در فناوری اسکن سه بعدی و مواد استفاده شده در قالب ها، هزینه ارتودنسی شفاف می تواند مشابه ارتودنسی معمولی باشد. بسته به خاص بودن مشکل دندان ها و میزان اصلاحاتی که نیاز هست، قیمت ارتودنسی تغییر میکند. برخی از دندان ها فقط با ارتودنسی رئی درمان نمی شوند و نیاز به روش های دیگر احساس می شود.، بنابراین ارتودنتیست شما ممکن است در مورد امکان نهایی کردن موقعیت های دندان با ارتودنسی فلزی صحبت کند، که می تواند منجر به درمان گران تر شود.

و در آخر شما می توانید برای کاهش هزینه های ارتودنسی خود می توانید از کارت های تخفیف امیدان سلامت استفاده کنید و از تخفیف 25 درصدی برخوردار شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *