مقالات

آیا ارتودنسی سن خاصی دارد؟ سن مناسب ارتودنسی چه زمانیست؟

سن ارتودنسی

آیا ارتودنسی سن خاصی دارد؟

ارتودنسی می‌تواند در هر سنی به شما لبخندی زیبا هدیه دهد. دندان‌ها در دهان از چندین جهت مهم هستند. شما برای بلعیدن و همچنین درست حرف زدن به دندان‌هایی بی‌عیب و نقص و سالم نیاز دارید. علاوه بر این موارد، دندان روی زیبایی صورت فرد تاثیر بسیار زیادی دارد. به گونه‌ای که برخی افراد به دلیل نامرتب بودن دندان‌ها از خنده‌های از ته دل و بلند همیشه اجتناب می‌کنند. اگر شما هم دقیقا از همین مشکلات رنج می‌برید یا به عنوان یک والد دوست ندارید فرزند زیبایتان در آینده از دندان‌های بهم ریخته خودش در عذاب باشد، قطعا ارتودنسی می‌تواند کمک بزرگی به شما بکند. البته به شرط اینکه فک، لثه و دندان‌ها مشکلات بزرگی نداشته باشند و همگی سالم باشند. سن مناسب ارتودنسی چقدر است؟ این سوال رایج در بین همه افرادیست که قصد انجام ارتودنسی را دارند. در ادامه این مطلب قصد داریم درباره مناسب ترین سن برای ارتودنسی با شما صحبت کنیم.

چرا ارتودنسی یک روش موثر درمان دندان و فک است؟

سن مناسب ارتودنسی

آیا قبل از اینکه به این موضوع بیندیشید که بهترین زمان انجام ارتودنسی چه زمانی است، به این فکر کردید که چرا ارتودنسی بهترین و موثرترین روش درمان فک و دندان محسوب می‌شود؟ آیا روش‌های جایگزین دیگری برای درمان وجود دارد یا خیر؟

دوره درمان ارتودنسی، یک دوره بلند مدت 6 الی 24 ماهه است که افراد در طی این مدت زمان به طور کامل مشکلات دندان و فک‌شان اصلاح می‌شود. اما آیا محدوده سنی ارتودنسی در میزان رضاتبخش بودن درمان تاثیرگذار است؟ در پاسخ باید بگوییم بله. ارتودنسی روی بافت‌های استخوانی تاثیر می‌گذارد. بنابراین هر چه در سنین مناسب از نظر رشد استخوان انجام شود، فرد بهترین نتیجه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست می‌آورد.

به عنوان مثال در دوران نوجوانی و سنین بلوغ، دندانپزشک بهتر می‌تواند با بهره از دستگاه‌های ارتودنسی استخوان‌ها را حرکت دهد. استخوان‌های صورت را می‌توان هنگام رشد به راحتی با دستگاه‌های مشخص و تخصص ارتودنسی جهت داد و آنها را در مسیر مناسب‌تری هدایت کرد. به همین منظور بهترین زمان انجام ارتودنسی سنین بلوغ و رشد هستند.

شاید کمی نگران به نظر برسید و تصور کنید در سنین بالا روش ارتودنسی دیگر تاثیری ندارد. اما این کاملا اشتباه است و شما با کمک ارتودنسی می‌توانید در سنین بالا نیز هنجارهای فکی و دندانی خود را به راحتی حل کنید. اما به طور کلی محدوده سن ارتودنسی در دوران رشد و همچنین بلوغ است. همانطور که اشاره شد در این سنین استخوان‌ها به نسبت سنین بالا راحت‌تر حرکت می‌کنند و در مسیر درست خودشان قرار می‌گیرند.

ارتودنسی تا چه سنی جواب می دهد

آیا ارتودنسی سن خاصی دارد؟

شاید این سوال برای شما هم وجود داشته باشد که ارتودنسی تا چند سالگی انجام می‌شود؟ آیا روش درمان ارتودنسی در سنین بالا و میانسالی پاسخگوی نیاز بیمار نیست؟ شاید برایتان کمی عجیب باشد اما در پاسخ به این سوال باید بگوییم در صورتی که افراد دارای یک پایه فک قوی و لثه‌های سالم باشند، در هر سنین بی‌اغراق می‌توانند جهت درمان مشکلات دندانی خود بهره بگیرند. افراد بسیار زیادی در سنین میانسالی مشکلات دندان و فک خود را با روش ارتودنسی درمان کردند و توانستند در همین سنین از لبخند بی‌نظیر و زیبایی بهره‌مند باشند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت عامل سن یک فاکتور مهم برای انجام دادن یا ندادن ارتودنسی نیست بلکه تنها سالم بودن لثه و دندان یک عامل مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

سن تنها می‌تواند روی دوره درمان تاثیرات چشمگیری داشته باشد. به عنوان مثال اگر فرد در سنین رشد و بلوغ درمان ارتودنسی را شروع کند در کوتاه‌ترین زمان ممکن نتیجه مطلوب را دریافت می‌کند. در غیراینصورت امکان دارد دوره درمان او کمی طولانی مدت‌تر باشد.

بنابراین حداکثر سن مناسب ارتودنسی معنای خاصی ندارد. چرا که افراد در هر سنی حتی بزرگسالی می‌توانند درمان را شروع کنند. تنها فاکتور مهم لثه و فک سالم خواهد بود.

کاندیدای ارتودنسی در سنین بزرگسالی چه کسانی هستند؟

همانطور که بیان شد، محدوده سن ارتودنسی عامل مهمی در انجام این روش نیست. به عبارتی شما در هر سنی که به لبخندی زیبا و دوست داشتنی نیاز دارید، می‌توانید درمان خود را آغاز کنید. حال شاید بپرسید چه کسانی می‌توانند در سنین بزرگسالی از روش ارتودنسی بهره بگیرند؟

سن در درمان ارتودنسی مهم نیست زیرا در هر سنی دندان‌های سالم را می‌توان با موفقیت جابجا کرد و زیبایی یک لبخند فوق‌العاده را به افراد هدیه کرد. تنها عامل تاثیرگذاری که یک فرد را کاندیدای ارتودنسی در سنین بالا می‌کند، سلامت کامل لثه و فک است.

دندان‌های کج و همچنین بایت‌های بد در سنین بالا می‌توانند تحلیل لثه، پوسیدگی دندان، سایش غیرطبیعی مینای دندان را سرعت ببخشند. درمان بزرگسالان به روش ارتودنسی شاید از نظر طول درمان بسیار طولانی باشد اما باز هم ارزشش را دارد.

البته به این نکته توجه کنید که گاهی ارتودنسی به تنهایی نمی‌تواند روش مناسبی برای درمان مشکلات خاص از بایت باشد. در این حالت ممکن است فرد مجبور به جراحی زیبایی، فک و صورت شود.

سن مناسب ارتودنسی کودکان

بسیاری از والدین همیشه از دندان‌های نامرتب فرزندان خودشان گلایه می‌کنند. بسیاری همیشه این سوال را می‌پرسند که اولین معاینه ارتودنسی کودک باید چه زمان انجام شود؟ آیا ارتودنسی برای کودکان هم سن مشخصی دارد؟ براساس توصیه انجمن ارتودنتیست‌های آمریکا سن مناسب ارتودنسی کودک از سن 6 سال به بعد است. به همین منظور والدین کودکان خود را از سنین 6 سالگی می‌توانند برای معاینه ارتودنسی پیش دکتر ببرند. درمان‌های زودهنگام و پیشگیری همیشه نقش مهم و موثری در زیبایی و سلامت دهان و دندان کودک دارد.

شاید بسیاری از والدین تصور کنند قبل از رویش دندان‌های ثابت کودک، ارتودنسی برای او مناسب و کاربردی نیست. اما در حقیقت اینگونه نیست. با توجه به اینکه امکان هدایت رویش دندان‌های جدید و دائمی و همچنین پتانسیل هدایت رشد فک در کودکان وجود دارد، ارتودنسی در این روش بهترین نتیجه را خواهد داشت. علاوه بر نتیجه، در سنین کودکی مدت زمان درمان و همچنین هزینه در سنین کودکی نیز کمتر خواهد بود.

مزایای ارتودنسی در سنین پایین چیست؟

همانطور که در چندین سطر بالا مطالعه کردید، محدوده سن ارتودنسی معنا و مفهومی ندارد اما سن می‌تواند روی برخی از عوامل روش درمان ارتودنسی تاثیرگذار باشد. بنابراین هر چه این سبک از درمان فک و دندان در سنین پایین‌تری انجام شود، مزایای به نسبت بیشتری دارد. برخی از این مزایا به شرح زیر است:

  1. استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های مناسب ارتودنسی در سنین کودکی می‌تواند فضای لازم در دهان را برای دندان‌های دائمی ایجاد کند. در این حالت دندان پس از رویش در جای مناسبی قرار خواهد گرفت.
  2. درمان ارتودنسی در سنین کودکی درمان فاز یک نامیده می‌شود. چرا که درمان کودک هنگامی که رشد می‌کند و بزرگتر می‌شود همچنان ادامه خواهد داشت. در حقیقت در درمان اولیه ممکن است برخی از مشکلات بسیار جدی مربوط به بایت هدف قرار گرفته شود.
  3. قطعا کودک در اثر داشتن دندان‌های نامرتب و بهم ریخته در مدرسه و همچنین محیط‌های اجتماعی آسیب خواهد دید. به همین منظور او پس از مدتی دچار آسیب فیزیکی و عاطفی می‌شود و از رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان جلوگیری می‌کند. چرا که احساس می‌کند روش‌های بهداشتی موثر نیستند و تاثیری روی دندان و زیبایی او ندارند. والدین برای جلوگیری از این آسیب‌ها و آزار و اذیت کودک، می‌توانند فاز اولیه درمان ارتودنسی را در سنین پایین شروع کنند.
  4. هزینه و دوره درمان در سنین کودکی به نسبت بزرگسالی بسیار کم و ناچیز خواهد بود. بنابراین در سنین پایین شاید پس از یک دوره درمان چند ماهه، نتیجه دلخواه و مطلوب برای کودک حاصل شود.

هزینه انجام ارتودنسی در هر سنی متفاوت است؟

سن ارتودنسی بزرگسالی

همانطور که می‌دانید روش درمان ارتودنسی کمی هزینه‌بر است. اگر شما در سن مناسب ارتودنسی را شروع کنید، قطعا هزینه شما کمتر خواهد بود. به عنوان مثال هزینه ارتودنسی در سنین کودکی و نوجوانی به نسبت بزرگسالی کم‌تر بوده و افراد می‌توانند راحت‌تر آن را پرداخت کنند. البته ناگفته نماند تمام هزینه درمان ارتودنسی یکجا از فرد بیمار دریافت نمی‌شود و براساس طول مدت درمان، بیمار می‌تواند آن را تسویه کند. این هزینه بسته به سن و مشکلات دندان متفاوت خواهد بود. خبر عالی و فوق‌العاده برای کاهش هزینه ارتودنسی بهره از کارت تخفیف امیدان سلامت با 25درصد تخفیف است. شما با دریافت این کارت می‌تواند 25 درصد از هزینه ارتودنسی خود را کاهش دهید و حالا با عدد معقولانه‌تری درمان را آغاز کنید.

 

همانطور که در این مطلب مطالعه کردید، همه افراد در هر سنی می‌توانند از روش درمان ارتودنسی بهره بگیرند و محدوده سنی ارتودنسی معنا و مفهومی ندارد. تنها چیزی که در سنین بالا مهم و تاثیرگذار است، سلامت کامل دندان، لثه و استخوان‌های فک است. بنابراین اگر شما هم از نداشتن یک لبخند زیبا و سایر مشکلات دندان و فک رنج می‌برید، ارتودنسی یکی از روش‌های بسیار عالی و فوق‌العاده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *