مقالات

پرکردن و عصب کشی دندان در بارداری | بررسی مضرات و معایب

سلامت دندان در بارداری

سلامت دندان در بارداری

روزهایی که منتظر به دنیا آمدن بچه هستید قطعا کارهای زیادی باید انجام دهید. از خوردن ویتامین ها و تغذیه درست تا ورزش های بارداری اما یک چیز نباید فراموش شود، دندان ها! مراقبت از دندان‌ها و لثه‌ها در حال حاضر مهم‌تر است، زیرا بارداری باعث تغییراتی می‌شود که می‌تواند خطر ابتلا به پوسیدگی و بیماری لثه را افزایش دهد. شاید بگویید عصب کشی دندان در بارداری اصلا ممکن نیست! یا از پرکردن دندان در بارداری هراس داشته باشید.

به تعویق انداختن درمان های مربوط به دندان به بعد از زایمان توصیه نمی شود. با این تاخیر هم درد بیشتری را تحمل می کنید، هم در معرض خطر عفونت و آسیب بیشتر به دندان ها و لثه های خود هستید.

کدام درمان های دندانپزشکی در دوران بارداری بی خطر هستند؟

اکثر درمان های عمومی دندان در دوران بارداری بی خطر هستند. اینها شامل عکسبرداری با اشعه ایکس دندان، کشیدن دندان و بی حسی موضعی است. با این حال، مهم است که به دندانپزشک خود اطلاع دهید که باردار هستید تا تنظیمات لازم انجام شود.

مشکلات دندانی رایج در دوران بارداری

عصب کشی دندان در بارداری

با فشارهایی که بارداری بر بدن شما وارد می کند، ممکن است مشکلات دندانی مانند بیماری لثه و پوسیدگی دندان را تجربه کنید. این امر طبیعی است و تا حد زیادی در نتیجه افزایش هورمون ها است. پس باید در طول این مدت به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. شاید مجبور به پرکردن یا عصب کشی دندان در بارداری شوید اما جای نگرانی نیست. در دوران بارداری مشکلات دندانی زیر رایج هستند.

پوسیدگی دندان

در دوران بارداری، زنان باردار تمایل به خوردن غذاهای شیرین دارند، که آنها را بیشتر در معرض پوسیدگی دندان قرار می دهد.

ساییدگی دندان

مادران باردار که از حالت تهوع صبحگاهی رنج می برند نیز ممکن است دچار فرسایش یا سایش دندان شوند، زیرا اسیدهای معده افزایش یافته می تواند مینای دندان را از بین ببرد. مهم است که پس از استفراغ مستقیماً مسواک نزنید، بلکه دهان خود را با آب شیر بشویید و نیم ساعت صبر کنید و سپس مسواک بزنید. وگرنه باید خود را برای عصب کشی دندان در بارداری آماده کنید.

ژنژیویت

در دوران بارداری، سطح پروژسترون زنان افزایش می یابد و در نتیجه التهاب لثه بارداری ایجاد می شود. این باعث می شود لثه های شما نسبت به پلاک روی دندان حساس تر شوند. شایع ترین علائم التهاب لثه عبارتند از تورم، حساس شدن لثه ها، بوی بد دهان و خونریزی لثه ها. بهداشت خوب دهان و همچنین بررسی و درمان توسط دندانپزشک می تواند به کاهش این علائم کمک کند.

بیماری لثه (پریودونتال)

ژنژیویت مزمن می تواند به بیماری پریودنتال تبدیل شود. عفونت شدید لثه که می تواند به استخوان های نگهدارنده دندان آسیب برساند. این می تواند منجر به لق شدن دندان ها در طول زمان و حتی نیاز به برداشتن شود زیرا استخوان اطراف دندان از بین می رود. پریودنتیت شدید با زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد مرتبط است، بنابراین حفظ سلامت لثه در طول بارداری مهم است.

دندان درد در بارداری

پر کردن دندان در بارداری یا سایر کارهای دندانپزشکی مانند عصب کشی و روکش، باید برای کاهش احتمال عفونت حتما انجام شوند. شاید دندان درد آزاردهنده ای شما را مجبور به عصب کشی دندان در ماه اول بارداری کند. پیشنهاد ما این است که سه ماهه دوم بارداری را برای این کار برنامه ریزی کنید.

با این حال، گاهی اوقات کارهای اورژانسی دندان، مانند کانال ریشه یا کشیدن دندان، ضرورت پیدا می کنند. اما توصیه می کنیم سفید کردن دندان ها و سایر روش های زیبایی را حتما به بعد از زایمان موکول کنید.

تاثیر اشعه ایکس بر دندان زنان باردار

مشکلات دندانی رایج در دوران بارداری

با توجه به کالج آمریکایی رادیولوژی، هیچ یک از اشعه ایکس تشخیصی دارای دوز تابشی به اندازه کافی قابل توجه برای ایجاد اثرات نامطلوب در جنین یا جنین در حال رشد نیست. از طرفی انجام عکسبرداری دندان با اشعه ایکس در دوران بارداری با محافظ مناسب و ایمن انجام می شود.

برخی از زنان ممکن است ترجیح دهند در سه ماهه اول از کار دندانپزشکی خودداری کنند زیرا می دانند که در آسیب پذیرترین زمان رشد بچه هستند. با این حال، هیچ مدرکی مبنی بر آسیب رساندن به نوزاد برای کسانی که تصمیم به مراجعه به دندانپزشک در این بازه زمانی دارند، وجود ندارد.

همچنین اگر در سه ماهه سوم بارداری نیاز به انجام کارهای غیر اورژانسی دندانپزشکی باشد، معمولا به بعد از زایمان موکول می شود. این کار برای جلوگیری از خطر زایمان زودرس و خواب طولانی مدت به پشت است. اگر نیاز به عصب کشی دندان در ماه هشتم بارداری حس شود حتما باید با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین اتفاق را برای خود و کودک دلبندتان رقم بزنید.

پرکردن دندان در بارداری ضرر دارد؟

پرکردن دندان در بارداری بی خطر است. اگر حفره‌ای در دندان دارید که باید برطرف شود، حتما برای آن اقدام کنید. این درمان می تواند در سه ماهه دوم بارداری که خطر حالت تهوع به طور کلی از بین رفته است، انجام شود. تمیز کردن دندان برای زنان باردار نیز بی خطر است. این روش در دوران بارداری توصیه می شود زیرا می تواند به پیشگیری و رفع التهاب لثه (یک مشکل رایج در دوران بارداری) کمک کند.

آمالگام های دندانی مورد استفاده در “پرکردن نقره” حاوی جیوه است و می تواند خطر کمی برای کودک ایجاد کند. در صورت نیاز به پر کردن دندان در بارداری با دندانپزشک خود مشورت کنید. او ممکن است پر کردن موقت یا پر کردن با آمالگام متفاوت را توصیه کند. مانند تمام روش‌های دندانپزشکی، این فرآیند معمولاً تحت بی‌حسی موضعی بدون درد است.

مضرات عصب کشی دندان در بارداری

دندان درد در بارداری

عصب کشی دندان را از بین بردن عفونت پالپ (قسمت مرکزی دندان) می گویند. برداشتن عصب برای نجات دندان انجام می شود و اگر به درستی از آن مراقبت شود، این دندان می تواند سال ها دوام بیاورد.

شاید برایتان سوال شده باشد که اگر پوسیدگی دندان به محفظه داخلی خود که انتهای عصب در آن قرار دارد برسد، ممکن است باعث درد شدید شود و شما را به عصب کشی دندان در بارداری مجبور کند. تحمل درد شدید در دوران بارداری به هیچ وجه توصیه نمی شود و بهتر است از آن جلوگیری شود. درمان ریشه باعث می شود که بافت عفونی برداشته شود. در ادامه دندان را ترمیم می کند و درد را تسکین می دهد.

بهترین زمان برای عصب کشی دندان در دوران بارداری

عصب کشی دندان در بارداری اگرچه خطری برای جنین ایجاد نمی کند اما بهتر است این درمان در برخی از دوران بارداری انجام شود. اگر می توانید عصب کشی را در سه ماهه دوم بارداری انجام دهید. در سه ماهه اول، جنین به طور کلی آسیب پذیرتر است و در سه ماهه سوم، ممکن است برای مدت طولانی روی صندلی دندانپزشکی راحت نباشید.

“به یاد داشته باشید، اگر عفونت یا تورم در دهان خود دارید، باید بلافاصله تحت درمان دندانپزشکی قرار بگیرید زیرا عواقب عدم درمان عفونت در دوران بارداری می تواند جدی باشد.”

راه های پیشگیری از عصب کشی دندان در بارداری

  • بهداشت دهان و دندان را بیشتر رعایت کنید.
  • قبل از اقدام به بارداری به طور مرتب برای معاینه دندانپزشکی اقدام کنید.
  • از خوردن شیرینی های زیاد در دوران بارداری خودداری کنید.
  • اگر استفراغ کردید، دهان خود را کاملا تمیز کنید.
  • نوشیدنی های اسیدی کمتر بنوشید.

پیشنهاداتی برای رفع کار دندانپزشکی در بارداری

پرکردن دندان در بارداری ضرر دارد؟

  • به دندانپزشک خود اطلاع دهید که باردار هستید.
  • کارهای دندانپزشکی غیر اورژانسی را در صورت امکان به سه ماهه دوم یا بعد از زایمان موکول کنید.
  • کارهای زیبایی دندان باید به بعد از زایمان موکول شود.
  • هنگامی که روی صندلی دندانپزشکی می نشینید، گردش خون سالم را با نگه داشتن پاهای خود روی هم نگذارید.
  • یک بالش بردارید تا به راحتی شما و کودک کمک کند.
  • هدفون و موسیقی مورد علاقه خود را همراه داشته باشید.

از مراقبت از دندان در دوران بارداری خودداری نکنید

در طول بارداری، شما با متخصصان و پزشکان زیادی در مورد سلامت خود و کودکتان مشورت خواهید کرد. در مورد دندان و بهداشت دهان خود نیز باید با وسواس عمل کنید چرا که با سلامتی کودکتان نیز در ارتباط است. شما می توانید با با وارد کردن چک آپ های منظم دندانپزشک به برنامه خود، به پیشگیری یا درمان مشکلات مربوط به مراقبت از دهان کمک کنید. همینطور که در این مقاله خواندید در زمینه پر کردن و عصب کشی دندان در بارداری هیچ موردی برای نگرانی وجود ندارد و حتما باید انجام گیرد تا عفونت شدید تر نشود. همچنین توصیه می کنیم برای تمامی اقدامات درمانی خود از جمله پر کردن و یا عصب کشی در دوران بارداری و دریافت تخفیف های دندان پزشکی از کارت تخفیف امیدان سلامت استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *