مقالات

آیا ارتودنسی بر‌میگردد؟ آیا برگشت درمان ارتودنسی ممکن است؟

برگشت درمان ارتودنسی

عقب رفتن دندان‌ها یا برگشت درمان ارتودنسی یک مشکل رایج دهان و دندان است که می‌تواند بسیار خسته کننده باشد. متأسفانه، حتی بیمارانی که بهترین درمان‌ها را انجام داده‌اند، معمولاً ظرف چند ماه پس از برداشتن بریس‌های خود، استفاده از نگهدارنده را قطع می‌کنند. استفاده ناکافی از نگهدارنده، دلیل اصلی برگشت ارتودنسی دندان است.

برگشت درمان ارتودنسی ممکن است بلافاصله پس از ارتودنسی اتفاق بیفتد یا سال‌ها طول بکشد تا این حرکت پدیدار گردد. اگر لبخند و بی نظمی دندان‌های خود را با درمان ارتودنسی اصلاح کرده‌اید، اما متوجه شده‌اید که دندان‌هایتان جابه‌جا شده است و اکنون شکاف یا مشکلات هم ترازی هستید به احتمال زیاد علت این است که نگه‌دارنده‌تان را آنطور که توصیه شده استفاده نکرده‌اید.

پس از استفاده از بریس‌ها برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها، آخرین چیزی که انتظار دارید این است که متوجه شوید دندان‌هایتان به موقعیت قبلی خود باز می‌گردند. برگشت ارتودنسی دندان می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد و به شما این احساس را بدهد که کل روند دردناک، داشتن بریس‌ها اتلاف وقت بوده است. متأسفانه، این موضوع یک مشکل زیبایی دندان کاملاً رایج در میان افراد است. این مقاله به پاسخ آیا ارتودنسی دندان بر ‌می‌گردد و چه گزینه‌هایی برای درمان برگشت ارتودنسی دندان وجود دارد، می‌پردازد.

دلیل برگشتن ارتودنسی چیست؟

چگونه ارتودنسی بر میگردد؟

نگران اصلی بیماران دهان دندان همواره این موضوع است که آیا ارتودنسی بر‌میگردد؟ اینکه دندان‌ها به حالت اولیه خود بازگردند امری طبیعی است. حتی اگر به مدت دو سال از ارتودنسی استفاده کرده باشید، دندان‌های شما ممکن است به حالت اولیه خود تبدیل شوند و برگشت ارتودنسی دندان را تجربه کنید. تغییر دندان‌ها در برخی موارد، بخشی از روند پیری است. دندان‌ها به سمت جلوی دهان حرکت می‌کنند، به ویژه آن‌هایی که در قوس پایینی قرار دارند، و باعث شلوغی، سایش و مشکلات زیبایی می‌شوند.

تغییرات در سلامت لثه و استخوان ممکن است بر ثبات موقعیت دندان شما تأثیر بگذارد. بهداشت نامناسب دهان و دندان می‌تواند روی قرارگیری دندان‌ها اثرات منفی داشته باشد، به خصوص اگر تغییرات قابل توجهی در وضعیت سلامتی شما ایجاد شود. شرایطی مانند دیابت، مشکلات هورمون تیروئید، پوکی استخوان و بسیاری از موارد دیگر که بر سلامت استخوان تأثیر می‌گذارند، می‌توانند در پاسخ لثه به پلاک باکتریایی که به حرکت و برگشت ارتودنسی دندان کمک می‌کند نیز اثراتی داشته باشد.

اگر به مدت دو دقیقه دو بار در روز مسواک نزنید، پلاک و پوسیدگی ایجاد شده و باعث تغییر شکل دندان‌ها می‌شود. اطمینان حاصل کنید که هر شش ماه یک بار برای تمیز کردن و بررسی حرفه‌ای دندان‌ها و نگهدارنده‌های خود به دندانپزشک به طور منظم مراجعه می‌کنید.

 

 

دلیل برگشتن ارتودنسی چیست؟

آیا ارتودنسی بر‌میگردد

  • رباط‌ها ثابت نیستند

نام رابطی که هر دندان را به استخوان فک متصل می‌کند، رباط پریودنتال است. رباط‌ها مانند استخوان‌ها سخت نبوده و در عوض، الاستیک هستند. به همین دلیل است که درمان‌های ارتودنسی می‌توانند در ابتدا باعث برگشت ارتودنسی دندان شود.

  • هیچ چیز دندان‌ها را در جای خود نگه نمی‌دارد

وقتی بریس یا نگهدارنده روی دندان‌هایتان دارید، دستگاه مانع از حرکت دندان‌های شما به جایی که ممکن است برود، می‌شود. اما به محض برداشتن هر گونه ساختار خارجی، دندان‌های شما آزادانه مسیرهای خود را دنبال می‌کنند.

  • نیروهای مختلفی به دندان‌ها وارد می‌شود

شما دائماً از دهان خود استفاده می‌کنید و هر زمان که گاز می‌گیرید، کمی به دندان‌هایتان فشار وارد می‌کنید. زبان شما و صحبت کردن همگی نیرو ایجاد می‌کنند. با گذشت زمان، این نیروها می‌توانند باعث حرکت دندان‌های شما شود. هنگامی که براکت‌ها جدا می‌شوند، دندان‌های شما ممکن است به جای قبلی بازگردند و برگشت ارتودنسی دندان صورت گیرد.

  • تغییرات در دهان تعادل را دوباره تنظیم می‌کند

فرض کنید دندانی را از دست داده‌اید یا یک دندان را کشیده‌اید. دندان‌های دیگر شما متوجه می‌شوند که فضایی برای حرکت دارند و برگشت ارتودنسی دندان ایجاد می‌شود. همه تغییرات در دهان شما به اندازه یک دندان از دست رفته چشمگیر نیست، اما رشد و تغییرات مرتبط با افزایش سن در دهان شما نیز نحوه ارتباط دندان‌ها را با یکدیگر تغییر می‌دهد.

 

درمان برگشتن ارتودنسی

برگشت درمان ارتودنسی

همه چیز به میزان جابجایی دندان‌ها بستگی دارد. جلوگیری از برگشت ارتودنسی دندان با استفاده از نگهدارنده‌های متحرک و یا نگهدارنده‌های ثابت امکان پذیر است. استفاده از این نگهدارنده‌ها می‌تواند جلوی حرکت دندان‌های شما را بعد از ارتودنسی بگیرد و با نگه داشتن دندان‌های شما کمک می‌کند که تنها در موقعیت اصلی و جدید خود قرار گیرند. این روش بخش مهمی از جلوگیری برگشت درمان ارتودنسی است و برای حفظ لبخند جدید خود می‌توانید از این راهکار استفاده نمایید. اکثر بیمارانی که با شکایت از برگشت درمان ارتودنسی به پزشک مراجعه می‌کنند، در ابتدا از نگهدارنده‌های خود استفاده کردند و سپس به مرور زمان از دندان‌های خود راضی شدند.

حتی برای برخی از بیماران به منظور جلوگیری از حرکت دندان‌ها پس از ارتودنسی از نگهدارنده استفاده نشده است. هر دو نگهدارنده ثابت و متحرک نیاز به مراقبت‌های بسیار زیادی دارند و در صورت بروز هر گونه شکستگی یا مشکلی جدی بلافاصله باید نسبت به رفع آن اقدام نمود. اگر نگهدارنده متحرک شما ترک خورده یا فرسوده شود، ممکن است کار جلوگیری از برگشت درمان ارتودنسی به درستی انجام ندهد. به طور مشابه، اگر نگهدارنده ثابت از هر یک از دندان‌های شما جدا شود، احتمال دارند باعث ایجاد حرکت در میان دندان‌های رها از نگهدارنده شود.

دلایل برگشتن ارتودنسی چیست؟

نکات درمانی بازگرداندن ارتودنسی

  • نگهدارنده‌ها

اگر براکت‌های شما در دو سال گذشته برداشته شده‌اند و جابه‌جایی آن به صورت حداقل است، نگه‌دارنده‌های شما ممکن است برای بازگرداندن دندان به جای خود مناسب باشند. در صورتی که دیگر ریتینرهای خود را ندارید، به ارتودنتیست مراجعه کنید تا اقدامات لازم صورت گیرد.

  • بریس‌ها

اگر دندان‌های شما به‌طور قابل توجهی جابجا شده است، احتمال دارد که دوباره درمان ارتودنسی را آغاز کنید. با این حال، شما ممکن است با انواع گزینه‌های ساده تری نسبت به قبل از ارتودنسی اولیه روبرو شوید. بسیاری از موارد برگشت درمان ارتودنسی را می‌توان با اینویزیلاین درمان کرد. همچنین ممکن است درمان به طور قابل توجهی کوتاه تر از اولین تجربه شما با بریس باشد.

 

کلام آخر

پاسخ پرسش آیا ارتودنسی دندان بر می‌گردد، همواره مثبت است. برای اطمینان از ثابت ماندن دندان در برابر برگشت درمان دندان‌، می‌توانید تا آخر عمر از نگهدارنده استفاده کنید. هرچه سریع‌تر با مشکل جابه‌جایی دندان‌ها پس از برداشتن بریس‌ها مقابله کنید، زودتر می‌توانید آن را کنترل کنید. حتی اگر از نگهدارنده ثابت استفاده نکردید، هرگز برای درمان دوباره دیر نیست. شما می توانید برای ارتودنسی به امیدان سلامت مراجعه کنید. شما همچنین می توانید برای کاهش هزینه خودتان از کارت های تخفیف امیدان سلامت استفاده کنید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *