مقالات

مزایا و معایب و قیمت عصب کشی دندان شیری کودک

قیمت عصب کشی دندان شیری

ممکن است در نگاه اول تصور کنید که عصب کشی فقط مختص دندان‌های دائمی است و کودکان نمی‌توانند عصب کشی دندان کودکان را انجام دهند. اما این تصور اشتباه است و دندان‌های شیری نیز در صورت لزوم می‌توانند نیاز به عصب کشی داشته باشند. والدین نسب به کودکان حساس هستند و اگر حس کنند که آن‌ها از دندان درد رنج می‌برند، حتما به دندانپزشکی مراجعه می‌کنند. دندانپزشک امکان دارد به کودک عصب کشی یا پالپوتومی را پیشنهاد دهد. اما این روش چگونه انجام می‌شود و قیمت عصب کشی دندان شیری چگونه است؟ در ادامه به شرح کامل این موضوع خواهیم پرداخت.

عصب کشی دندان شیری چگونه است؟

عصب کشی دندان کودکان معمولا یک فرایند دندانپزشکی است که در آن  دندان‌های پوسیده و دارای عفونت درمان خواهند شد. اگر در دندان فرزندتان حفره‌ای ایجاد شده است یا این که در پالپ دندان عفونت ایجاد شده، بهترین درمانی که دندانپزشک برای شما توصیه می‌کند، عصب کشی خواهد بود. در عصب کشی دندان کودکان یا پالپوتومی، ریشه‌های دندان به‌صورت کامل کشیده نمی‌شوند تا دندان بتواند به رشد خود و روند طبیعی افتادن ادامه دهد. ریشه دندان قسمتی است که توسط مینای احاطه شده است. ریشه که داخلی‌ترین قسمت دندان است از چند بخش تشکیل می‌شود که عبارتند از:

  • اعصاب
  • رگ‌های خونی
  • بافت همبند

دندانی که پوسیده آن عمیق است، می‌تواند باعث التهاب، عفونت یا تحریک در ریشه دندان شود. این مشکل نه‌تنها بر دندان، بلکه می‌تواند بر لثه‌های اطراف آن نیز تاثیرگذار باشد.

هدف کلی عصب کشی دندان‌های شیری کودکان

بهترین دکتر برای عصب کشی دندان شیری کودک

از دست دادن دندان‌های شیری برای کودکان می‌تواند مشکلات طولانی‌مدت ایجاد کند. هنگامی که برخی از کودکان دندان‌های شیری خود را زودهنگام از دست می‌دهند، دندان‌های اطراف آن جابجا شده و زمانی که دندان‌های دائمی در حال رشد هستند، ممکن است نظم دندان‌ها به هم بخورد و بین آنان فاصله ایجاد شود. همچنین این دندان‌ها ممکن است به‌صورت کج هم رشد کنند. عصب کشی دندان کودک و دندان‌های شیری از کشیدن دندان جلوگیری  کرده و عفونت‌های دندان را بهبود می‌بخشد.

پالپوتومی چه زمانی واجب خواهد شد؟

به‌طورکلی، دندان‌های شیری نیازی به کشیدن ندارند و برای افتادن آن‌ها باید منتظر زمان درست بمانید. اما گاهی اوقات حوادثی مانند تصادف رخ می‌دهد و باعث می‌شود که دندان بیش از حد درد کند. در این زمان باید عصب کشی دندان کودکان را انجام داد تا مجبور به کشیدن دندان نباشید. عصب کشی درد دندان را از بین می‌برد و باعث می‌شود که دندان به طور طبیعی در زمان خودش بیوفتد. اگر به‌جای عصب کشی دندان را بکشید، فضای خالی که بین دندان‌ها ایجاد می‌شود باعث می‌شود که دندان‌ها به طور نامنظم رشد کنند. در این زمان مجبور می‌شوید که از فضا نگه‌دار استفاده کنید.

اما به جز حوادث در چه زمان‌های دیگری می‌توان از عصب کشی استفاده کرد؟

برخی اوقات مشکل پوسیدگی دندان‌های کودک به‌قدری زیاد می‌شود که برای خوردن غذا دچار مشکل می‌شود. در این زمان علاوه بر درد دندان، مشکلات بی‌اشتهایی و نرسیدن مواد مغذی به بدن هم اضافه می‌شود. به همین علت، عصب کشی دندان کودکان بهترین راه برای جلوگیری از کشیدن آن خواهد بود.

بهترین زمان برای این کار وقتی است که پوسیدگی بیش از پیشرفته نشده و پالپ دندان درگیر آن نشده است. عصب کشی تمام التهابات درون دندان را برطرف می‌کند و درد آن را نیز از بین خواهد برد. قیمت عصب کشی دندان شیری نیز بر اساس سطح پوسیدگی تعیین خواهد شد.

عصب کشی دندان کودک درد دارد؟

آیا عصب کشی دندان کودکان درد دارد؟

کودکان نسبت به درد بسیار حساس هستند و اگر برای اولین بار به دنداپزشکی مراجعه کنند، احتمالا ترس زیادی را تجربه می‌کنند. والدین نباید قبل از رفتن به دندانپزشکی فرایند عصب کشی را برای کودکان شرح دهند، زیرا ترس آنان بیشتر خواهد شد. دندانپزشکان معمولا برای همه مراجعان از بی‌حسی استفاده می‌کنند و کودکان هیچ دردی را در حین عصب کشی تجربه نخواهند کرد. در پاسخ به سوال عصب کشی کودکان درد دارد، می‌توان گفت که ممکن است کودک علیرغم استفاده از بی‌حسی باز هم درد را تجربه کند که دندانپزشک می‌تواند با سوال از کودک مقدار بی‌حسی را اضافه کند.

در عصب کشی دندان کودکان می‌توان از بیهوشی استفاده کرد؟

معمولا در این روش به بیهوشی نیاز نخواهد شد، اما در برخی مواقع کودکان به دلیل سن کم ممکن است همکاری نکنند و دندانپزشک برای انجام عصب کشی با مشکل مواجه شود. در این زمان پزشک با در اختیار قرار دادن یک درخواست کتبی، عصب کشی دندان کودکان با بیهوشی را به اطلاع والدین می‌رساند. در موارد دیگر، کودکانی هستند که دارای مشکلات جسمی بوده و نمی‌توانند به‌صورت عادی روی یونیت دراز بکشند.

معمولا بیهوشی با ماده‌ای به نام اکسید نیتروژن انجام می‌شود که به‌عنوان یک آرام‌بخش قوی نیز در نظر گرفته می‌شود. دندانپزشک به والدین توصیه می‌کند که حداقل تا شش ساعت از قبل از بیهوشی عمومی، کودک از خوردن و آشامیدن اجتناب کند. این مدت زمان برای استفاده از آرام‌بخش‌های قوی دو تا سه ساعت خواهد بود.

فرایند عصب کشی دندان شیری چقدر طول می‌کشد؟

معمولا مراحل عصب کشی کودکان مانند بزرگسالان نیست و ساده‌تر خواهد بود؛ به همین علت مدت زمان عصب کشی دندان شیری کمتر طول می‌کشد. زمان این فرایند عمدتا به سطح و میزان پوسیدگی بستگی دارد. اگر پوسیدگی عمیق نشده باشد، دندانپزشک با برداشتن قسمتی از تاج دندان کار عصب کشی را تمام می‌کند. در صورتی که ریشه دندان نیز درگیر شده باشد، باید تمام اعصاب آن را خارج کند.

پس هر کدام از این فرایندها زمان خاصی طول می‌کشند و نمی‌توان یک زمان ثابت برای آن مشخص کرد. اگر بخواهید یک زمان تخمین زده شده را برای مدت زمان عصب کشی دندان شیری بدانید، چیزی حدود سی تا چهل دقیقه طول خواهد کشید. دندان‌هایی که نیازمند تلاش بیشتری برای عصب کشی هستند، چیزی در حدود نود دقیقه طول خواهند کشید. زمان این روش نیز می‌تواند بر قیمت عصب کشی دندان شیری تاثیر داشته باشد.

مزایا و معایب عصب کشی دندان شیری کودکان

عصب کشی دندان کودکان

این روش از عصب کشی دندان بزرگسالان بسیار ساده‌تر است. پالپوتومی مختص به کودکان نیست و برخی از بزرگسالان نیز با تشخیص دندانپزشک می‌توانند از این روش استفاده کنند. هنگامی که این روش در کودکان استفاده می‌شود، بخشی از بافت عصب دندان باقی می‌ماند. به همین دلیل دندان شیری روند طبیعی خود را برای افتادن در پیش می‌گیرد. اما مضرات عصب کشی دندان کودکان چیست؟

کودکان برای تحمل باز نگه داشتن دندان مانند بزرگسالان قوی نیستند؛ بنابراین ممکن است تا چند روز در ناحیه فک و گردن خود احساس درد داشته باشند. همچنین از دیگر مضرات عصب کشی دندان کودکان نیز می‌توان به این روش اشاره کرد.  عصب کشی به عقیده برخی از دندانپزشکان برای کودکان زیر ده سال خوب نیست؛ چرا که روی استحکام و روند طبیعی آنان تاثیر خواهد گذاشت.

قیمت و تعرفه عصب کشی پالپوتومی چگونه تعیین می‌شود؟

هزینه این روش طبق فاکتورهای مختلفی متغیر خواهد بود. مهم‌ترین عاملی که بر قیمت عصب کشی دندان شیری تاثیر می‌گذارد، بیهوشی است. دندانپزشک باید تشخیص دهد که آیا فرزند شما به بیهوشی نیاز دارد یا خیر. فاکتورهای دیگری که روی قیمت عصب کشی دندان شیری تاثیر می‌گذارند، به شرح زیر هستند:

  • میزان پوسیدگی در درجه اول باید توسط دندانپزشک بررسی شود.
  • موادی که حین عصب کشی دندان کودکان استفاده می‌شود.
  • تعداد دندان‌هایی که نیاز به عصب کشی دارند.

پس از بررسی تمامی این موارد دندانپزشک می‌تواند هزینه نهایی را به اطلاع شما برساند. شرکت امیدان سلامت، فرصت ویژه‌ای برای استفاده از کارت‌های تخفیفی در نظر گرفته شده برای کارهای دندانپزشکی از جمله عصب کشی دندان کودک است. این شرکت با امکانات ویژه‌ای که با همکاری کارشناسان پزشک انجام می‌دهد، می‌تواند بهترین کلینیک‌ها و مطب‌های دندانپزشکی را به شما معرفی کند تا بتوانید از خدمات آن‌ها استفاده کنید. همچنین این شرکت با در نظر گرفتن کمک هزینه‌های متنوع، می‌تواند به شما در پوشش بخشی از هزینه‌های درمان کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *