مقالات

لمینت دندان چیست ؟

لمینت دندان در اصفهان

لمینت دندان چیست ؟

لمینت دندان یک روش موثر برای ایجاد لبخندی زیبا و بی‌نقص در افراد است‌ و طرفداران بسیاری در حوزه زیبا‌سازی دندان دارد. این روش جزء راهکار‌های تاثیرگذار بر اصلاح لبخند است که مزایا و کاربرد‌های بسیار متنوعی دارد‌.

این روش برای ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده و یا شکسته بسیار مناسب است و می‌تواند بی‌نظمی‌های مختلف دندان‌ها را به‌خوبی پوشش دهد.

لمینت دندان با عنوان ونیر دندان نیز شناخته می‌شود و جزء پیشنهاد اولیه پزشکان برای رفع فواصل دندان‌های بیماران است. در بسیاری از موارد افراد به‌دلیل برخی عوارض مختلف از انجام ونیر دندان منصرف می‌شوند؛ بنابراین بهتر است بیماران قبل از انجام این روش در ابتدا ارزیابی‌های لازم را در زمینه اینکه آیا کاندید مناسبی برای ونیر هستند را انجام دهند.

پزشکان با بررسی دهان و دندان بیماران می‌تواند تشخیص دهد که این روش برای ترمیم دندان افراد مناسب عمل می‌کند. اگر قصد دارید دندان‌های خود را لمینت کنید و می‌خواهید بدانید لمینت دندان چگونه انجام می شود، تا پایان این مقاله با امیدان سللمت همراه باشید.

در این مقاله به نکاتی درخصوص شیوه انجام ونیر دندان و میزان ماندگاری این روش اشاره خواهد شد.

 

لمینت دندان

 

عوارض لمینت دندان

انجام لمینت دندان، علی رغم مزایای بسیار زیادی که دارد در برخی موارد ممکن است باعث ایجاد عوارض یا حساسیت‌های خاص در افراد شود. برخی از عوارض‌ لمینت دندان عبارتند از:

  • یکی از متداول‌ترین عوارض لمینت، تغییر رنگ و لکه‌گیری است. البته نوع لمینت نیز در مقابل رنگ‌پذیری بسیار موثر است‌. لمینت‌هایی که از جنس سرامیک هستند پایداری بیشتری در مقابل تغییر رنگ دارند.

لمینت نیازمند تراشیده‌شدن بخشی از دندان‌های طبیعی افراد است.

  • یکی از مهم‌ترین عوارض این روش، حساس ‌شدن دندان بعد از لمینت است. در برخی موارد بیماران در مقابل این فرآیند دچار حساسیت‌هایی خواهند شد. حساس ‌شدن دندان بعد از لمینت در مقابل دمای گرم و سرد ، نوشیدنی و غذا اتفاق می‌افتد.

یکی از مهم‌ترین عوارض این روش، حساس ‌شدن دندان بعد از لمینت است.

  • در بسیاری از موارد، امکان آسیب‌دیدن لمینت یا لب‌پرشدن آن وجود دارد. این مشکل ممکن است در اثر بی‌احتیاطی بیمار اتفاق بیافتد. مصرف برخی مواد غذایی یا خوراکی‌هایی که احتمال آسیب به دندان را افزایش می‌دهد باعث بروز این عارضه می‌شود‌.

لمینت دندان بسیار حساس و ظریف است و بیشتر برای افرادی مناسب می‌باشد که بتوانند از آن با دقت بسیاری مراقبت کنند.

  • برای نصب لمینت، لازم است که بخشی از دندان بیمار تراشیده شود زیرا در صورت عدم انجام آن، لایه ضخیمی روی دندان قرار می‌گیرد. بنابراین برای انجام لمینت لازم است که مینای دندان نازک شود.

افرادی که روش لمینت را انتخاب می‌کنند نمی‌توانند به وضعیت پیش از انجام آن بازگردند. این موضوع بیشتر به دلیل آن است که مینای دندان‌ها رشد نخواهند کرد و در همان وضعیت زیر لمینت  باقی می‌مانند.

 

 

انواع لمینت دندان

ما برای بازسازی دندان‌ها چند نوع لمینت دندان داریم که بیمار می‌تواند باتوجه به نیاز و سلیقه خود آن را انتخاب کند. انواع لمینت دندان به شرخ زیر است؛

  • لمینت سرامیکی: در این روش از لمینت پرسلن ونیر استفاده می‌شود. جنس لمینت از سرامیک است و دارای قطر ۰.۵ میلی‌متر می‌باشد. نحوه نصب این دنبال به کمک باند رزینی صورت می‌گیرد.
  • لمینت کامپوزیتی: یکی از انواع لمینت دندان، لمینت کامپوزیتی است که در آن از مواد همرنگ دندان‌ها استفاده می‌شود. این لمینت‌ها از جنس پلمیر هستند و با عنوان لمینت‌های پلاستیکی شناخته می‌شوند.

برای نصب این لمینت نیازی به ایجاد تراش در دندا‌ها نخواهد بود و تنها به کمک اشعه فرآیند چسباندن آن‌ها انجام می‌شود.

  • لمینت دندان بدون تراش: در روش لمینت دندان بدون تراش، نیازی به تراشیده شدن دندان‌ها نخواهد بود؛ زیرا لمینت‌های دندان نازک هستند و بعد از قالب‌گیری روی دندان‌ها نصب می‌شوند. فرآیند قالب‌گیری به چهار هفته زمان نیاز دارد.

 

لمینت دندان در اصفهان

مراحل لمینت دندان با عکس

آیا می‌دانید که لمینت دندان چگونه انجام می شود؟

در ادامه به تشریح هر یک از مراحل لمینت دندان با عکس اشاره می‌گردد.

  • برای انجام لمینت و تراش‌دادن دندان‌ها لازم است که از بی‌حسی موضعی استفاده شود.
  • برای شروع نصب ونیر نیاز است که دندان‌ها به اندازه نیم میلی‌متر تراش داده شوند. این فرآیند بیشتر به دلیل نصب بهتر لمینت‌ بر روی دندان‌ است.
  • برای ساخت و تهیه ونیر دندان به ۵ هفته زمان نیاز است. ما چند نوع لمینت داریم که در نتیحه بیمار باید انتخاب کند که از کدام نوع آن‌ها استفاده شود.
  • پس از پایان ساخت لمینت‌ها را بر روی دندان‌های بیمار قرار می‌دهند تا اندازه و رنگ آن‌ها بررسی شوند.
  • در صورت مناسب بودن لمینت‌ها به کمک پرتو نوری فرآیند نصب کامل آن انجام می‌شود. این بخش یکی از مهم‌ترین مراحل لمینت دندان با عکس است.
  • در پایان پزشک برخی توصیه‌های مهم درخصوص نحوه نگهداری از لمینت‌ها را به بیمار ارائه می‌دهد و برای ویزیت نهایی و بررسی وضعیت لمینت یک وقت مراجعه برای بیمار در نظر می‌گیرد.

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است

شاید شما نیز اطلاع نداشته باشید که لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است. در ادامه به کاندیدهای مناسب برای انجام روکش ونیر اشاره می‌شود :

  • لمینت دندان برای افرادی که دارای نامنظمی جزئی در دندان‌های خود هستند، روش کاملا موثر است.
  • افرادی که قصد دارند فرآیند ترمیم دندان و اصلاح لبخند خود را آغاز کنند می‌توانند از این روش استفاده کنند.
  • به کمک لمینت، مینای دندان گه در اثر عوامل مختلفی همچون مصرف نوشیدنی گازدار یا رفلاکس معده دچار مشکل شده است، بازسازی می‌شود.
  • در صورتی که از موارد درجه یک برای ساخت لمینت دندان پر شده استفاده شود و این فرآیند را یک دندانپزشک ماهر انجام دهد، ماندگاری و عمر آن طولانی خواهد بود.
  • لمینت دندان پوسیده به گذراندن دوره نقاهت نیاز ندارد و نتایج آن به سرعت قابل مشاهده است.

لمینت دندان تا چند سال دوام دارد

در پاسخ به پرسش لمینت دندان تا چند سال دوام دارد باید گفته شود که در صورت رعایت مراقبت‌های لازم برای نگه‌داری از لمینت، میزان ماندگاری و استحکام آن‌ها تا سال‌های طولانی ادامه می‌یابد. افرادی که دستورالعمل‌های دندانپزشک خود را رعایت می‌کنند و به کنترل بهداشت در دندان‌های خود اهمیت می‌دهند باعث افزایش طول عمر لمینت‌ دندان‌ها می‌شوند.

این نکته بسیار حائز اهمیت است و در جواب به لمینت دندان تا چند سال دوام دارد باید گفته شود که حتی اگر بیمار از لمینت‌های مقاوم استفاده کند یا فرآیند نصب آن توسط پزشک ماهر انجام شود باز هم به مراقبت و نگهداری اصولی از دندان‌ها نیاز دارد‌.

از مهم‌ترین نکات برای افزایش ماندگاری و دوام لمینت توجه به نوع مواد غذایی است‌ که‌ بیمار مصرف می‌کند. شکستن یخ، فندق با دندان از جمله اعمالی است که در صورت انجام آن، به لمینت دندان پر شده آسیب وارد می‌شود.

لمینت دندان چیست ؟

لمینت دندان چقدر هزینه دارد

بسیاری از افراد با این سوال رو‌به رو می‌شوند که لمینت دندان چقدر هزینه دارد. هزینه لمینت‌های دندان باتوجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شود. تعداد دندان‌های بیمار، نوع لمینت و تخصص پزشک از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت ونیر دندان پوسیده است.

به هر میزان که افراد تعداد دندان بیشتری را برای لمینت در نظر بگیرند، میزان هزینه این روش افزایش پیدا می‌کند. معمولاً بیماران برای انجام لمینت ۸ دندان بالایی که بیشتر در معرض دید هستند را انتخاب می‌کنند. ونیر به کمک روش‌های مختلفی انجام می‌شود. باتوجه به نوع لمینت اعم از مستقیم، غیرمستقیم و سایر روش‌های دیگر، میزان هزینه انجام این روش دچار افزایش خواهد شد.

همچنین در پاسخ به پرسش لمینت دندان چقدر هزینه دارد، می‌توان گفت که هزینه لابراتوار دندانپزشکی و سایر هزینه‌های لازم برای انجام تصویربرداری از دیگر عوامل موثر بر تعیین قیمت لمینت‌های دندان هستند.

در بسیاری از موارد افرادی که در موقعیت جغرافیایی مختلفی قرار دارند تفاوت‌هایی را در تعیین قیمت لمینت مشاهده می‌کنند. محل دندانپزشکی، میزان تخصص و دستمزد پزشک می‌تواند باعث کاهش یا افزایش هزینه لمینت‌های دندان شود.

در کلینیک پزشکی امیدان سلامت به کمک کارت‌های تخفیف می‌توان میزان قابل توجهی از هزینه لمینت دندان را کاهش داد.

 

لمینت دندان متحرک

خلاصه مقاله

لمینت دندان یکی از روش‌های موثر برای بازیابی دندان‌های از دست رفته و اصلاح لبخند در افراد است. انجام ونیر، یک راهکار کاملاً ایمن و تضمینی برای بازگشت زیبایی به دندان‌های افراد است.

اکثر کسانی که از آسیب‌های واردشده به دندان‌ خود رنج می‌برند، به کمک این روش توانسته‌اند به سطح مطلوبی از زیبایی و سلامت دندان‌ها برسند.

 

سؤالات متداول

  1. لمینت‌ دندان چیست؟

لمینت یک روش موثر برای بازسازی دندان‌های آسیب‌دیده است که به کمک تراش دندان‌های طبیعی روکش‌های جدید روی آن‌ها قرار می‌گیرد.

  1. طول ماندگاری ونیر دندان چگونه است؟

با رعایت نکات مراقبتی و نگهداری صحیح از لمینت، امکان ماندگاری و طول عمر آن تا ۱۰ سال نیز برای بیماران وجود دارد.

  1. لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

تمامی کسانی که از بی‌نظمی جزئی در دندان‌های خود رنج می‌برند یا دارای آسیب‌های مختلفی در این ناحیه هستند می‌توانند از لمینت‌های دندانی استفاده کنند.

  1. ونیر دندان برای چه سنی است؟

برای پاسخ به پرسش لمینت دندان از جه سنی است می‌توان گفت که بهتر است افراد زیر ۱۸ سال از لمینت و روکش استفاده نکنند، بنابراین این روش برای کسانی که برای ۱۸ سال هستند توصیه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *