مقالات

جراحی دندان عقل چگونه انجام می شود؟

هزینه جراحی دندان عقل
دندان عقل یا همان آسیاب سوم، در بازه سنی 17 تا 21 سال رشد می‌کند. این دندان پشت لثه‌ و معمولا جزء آخرین دندان‌ها در دهان هستند. افراد معمولا چهار دندان عقل در دهان خود در میاورند که دو تای آن در فک بالا و دو تای دیگر در فک پایین قرار دارد. دندان عقل معمولا پس از رویش مشکلاتی را برای فک و سایر دندان‌ها به وجود می‌آورد. به همین منظور شما باید آن را حتما بکشید. در برخی مواقع که کشیدن دندان عقل راحت نیست، دندانپزشک مجبور به جراحی دندان عقل می‌شود. بنابراین اگر شما هم باید دندان عقل‌تان را جراحی کنید و استرس دارید، پیشنهاد ما به شما خواندن کامل این مقاله است. چرا که قصد داریم در ادامه به طور کامل درباره همه چیز جراحی دندان عقل اطلاعات مفید و جامعی بدهیم.

جراحی دندان عقل چیست و چگونه انجام می‎شود؟

دلیل جراحی دندان عقل جراحی دندان عقل آنقدرها هم که نامش ترسناک است، خودش ترسناک نیست. این جمله را برای چند بار بخوانید تا شاید ترس شما از این جراحی از بین برود. برای جراحی دندان عقل شما نیازی به اتاق عمل ندارید و تنها جراح صورت، فک، دهان یا دندانپزشک دندان عقل را در مطب جراحی می‌کند یا می‌کشد. البته در برخی موارد که به تشخیص پزشک کشیدن همه دندان‌های عقل ضروری است شما باید این دندان‌ها را در اتاق عمل و تحت بیهوشی کوتاه بکشید یا جراحی کنید. در صورت دندان عقل نهفته، ابتدا پزشک دندان را به خوبی معاینه می‌کند. در صورتی که در چنین شرایطی عفونت وجود داشته باشد، دندانپزشک جراحی را به تعویق میندازد و با تجویز آنتی بیوتیک به بیمار عفونت را درمان می‌کند. پس از رفع عفونت حالا او دست به کار خواهد شد. دندانپزشک برای جراحی دندان عقل در ابتدا بافت لثه را میشکافد و استخوانی که  روی دندان را پوشانده است را برمی‌دارد. سپس بافت متصل‌کننده دندان به استخوان را جدا کرده و دندان را می‌کشد. در برخی شرایط دندانپزشک مجبور میشود دندان عقل را خرد کند. چرا که در این حالت دندان راحت‌تر از درون لثه خارج خواهد شد. پس از درآوردن دندان، در صورتی که برش روی لثه عمیق باشد نیاز به بخیه است. در این حالت جراح معمولا از بخیه جذبی یا غیر جذبی استفاده می‌کند که در حالت دوم بیمار پس از چند روز باید مجدد به مطب مراجعه کند.

جراحی دندان عقل درد دارد

قیمت جراحی دندان عقل بسیاری از افرادی که مستعد جراحی دندان عقل هستند، همیشه این سوال پرتکرار را در جلسات مشاوره از دندانپزشک خود می‌پرسند. اما آیا درد جراحی دندان آسیاب سوم بسیار زیاد است؟ آیا نمی‌توان آن را تحمل نمود؟ برخی به دلیل فکر و خیال و ترس از درد شدید، اقدام به جراحی نمی‌کنند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم معمولا بیماران یک تا سه روز پس از کشیدن دندان عقل کمی درد و تورم را تجربه خواهند کرد. اما این درد و تورم به حدی شدید نیست که آزاردهنده و غیرقابل تحمل باشد و شما برای کنترل این مساله و همچنین تسریع روند بهبودی، می‌توانید از داروهای مسکن و ضدالتهاب بهره بگیرید. برای کاهش درد و جلوگیری از خونریزی و فشار، بسیاری از جراحان به بیماران توصیه می‌کنند تا پس از جراحی غذاهای نرم بخورند و از انجام فعالیت‌های بدنی شدید اجتناب کنند.

جراحی دندان عقل چقدر طول میکشد

همانطور که در چندین سطر بالا مطالعه کردید، جراحی یا کشیدن دندان عقل آنقدرها هم سخت نیست. به همین منظور پزشک در مدت زمان 15 الی 45 دقیقه در مطب این کار را برای شما انجام می‌دهد. البته میزان این زمان به تجربه و مهارت دندانپزشک و همچنین ترس بیمار بستگی دارد. بنابراین برای سرعت بخشیدن به کار پزشک بهتر است حین جراحی دندان با او همکاری کنید و از چیزی نترسید. در این حالت در مدت زمان کوتاه دندان کشیده یا جراحی می‌شود.

عوارض جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل هیچ جراحی بدون عوارض جانبی نیست. بنابراین جراحی دندان عقل هم دارای چندین عارضه است که پس از گذشت مدت زمان کوتاه از بین می‌رود و فرد بهبودی کامل پیدا می‌کند. برخی از عوارض جراحی دندان عقل به شرح زیر است:

درد

همانطور که در بالا بیان شد، بیمار پس از جراحی در سه روز اول دردی را در ناحیه جراحی و فک خود احساس می‌کند. این درد غیرقابل تحمل نیست و با استفاده از داروهای تجویز شده، کنترل و کاهش پیدا می‌کند. اولین مسکن یا قرص ضد التهاب را شما باید شش ساعت پس از بی‌حسی مصرف کنید. این داروها را به صورت خودسرانه نخورید و حتما به تجویز پزشک آنها را تهیه و استفاده کنید. اگر پس از خوردن مسکن‌ها سرساعت مقرر، شدت درد کاهش پیدا نکرد حتما به دندانپزشک یا جراح دندان عقل مراجعه نمایید.

خونریزی

48 ساعت پس از جراحی دندان عقل، خونریزی امری کاملا شایع و رایج است. بنابراین شما برای کنترل خونریزی باید از یک گاز استریل روی محل جراحی استفاده کنید. پس از گذاشتن گاز روی محل جراحی شده باید آن را محکم گاز بگیرید تا خون بند بیاید. اگر شما با فشردن گاز استریل نتوانستید جلوی خونریزی را بگیرید حتما به مطب پزشک مراجعه کنید.

ورم کردن

ورم کردن و وجود التهاب در ناحیه جراحی، پس از جراحی دندان همانند سایر عارضه‌های بالا، امری طبیعی و شایع است. فک پس از جراحی ممکن است دو تا سه روز ورم بکند یا التهاب داشته باشد. این عارضه کاملا طبیعیست و شما پس از گذشت چندین روز به حالت عادی بازمی‌گردید. برای کنترل ورم فک و صورت پس از جراحی روی یک حوله یخ بگذارید و آن را روی گونه خود به مدت 20 دقیقه قرار دهید.

کبودی

کبودی یکی دیگر از عارضه‌های طبیعیست که شما دو تا سه روز اول بعد از جراحی ممکن است در ناحیه جراحی مشاهده کنید. برای 36 ساعت بعد از جراحی یک حوله گرم روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید تا درد، کبودی و تغییر رنگ به حداقل برسد.

حالت تهوع

پزشک پس از جراحی دندان عقل معمولا قرص‌هایی را جهت کنترل درد به بیمار توصیه می‌کند. برخی از بیماران ممکن است به این داروها حساسیت داشته باشند و دچار حالت تهوع و استفراغ شوند. برای کم کردن این عارضه، قبل از خوردن قرص، ابتدا غذا بخورید. همچنین نوشیدن مایعات فراوان می‌تواند به دفع دارو و کاهش عارضه آن کمک کند. اگر حالت تهوع شما روز به روز پس از خوردن داروها بیشتر شد، حتما با پزشک تماس بگیرید تا در صورت صلاحدید داروی جدیدی را جایگزین کند.

لب‌های خشک و سوزش گلو

با توجه به اینکه دندان عقل در قسمت پایانی فک و در پشت لثه قرار دارد، شما حین جراحی باید دهانتان را تا جای ممکن باز نگه دارید. بنابراین ممکن است گوشه دهان و لب شما خشک و خراشیده شود. برای درمان و جلوگیری از این اتفاق بهترین راهکار چرب کردن لب به وسیله کرم یا وازلین است. ممکن است حین خوردن یا آشامیدن نیز احساس درد داشته باشید. در اینجور مواقع نیز می‌توانید از یک قاشق به نسبت کوچک استفاده کنید و نوشیدنی‌های خود را جرعه جرعه بنوشید.

مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل

پس از جراحی دندان عقل با انجام برخی کارها و اجتناب از سایر کارهای دیگر می‌توانید به بهبود سریع‌تر دهان و لثه کمک کنید. انجام این کارها برای بهبودی سریع‌تر پس از جراحی دندان عقل به بیمار توصیه می‌شود:
  • جهت جلوگیری و همچنین کاهش تورم تا سه روز اول روی صورت خود یخ بگذارید.
  • برای سوزش لثه از پانسمان بهره بگیرید.
  • پس از جراحی جهت بهبود و همچنین ورزش دادن فک، دهان خود را به آرامی باز و بسته کنید.
  • در چندین روز اول پس از جراحی دندان عقل از غذاهای نرم مانند برنج شفته، سوپ و… بخورید.
  • در روزهای ابتدایی مایعات زیادی نوش جان کنید.
  • مسواک زدن را باید از روز دوم پس از جراحی شروع کنید. تا چندین روز اول با احتیاط مسواک بزنین.
  • در صورت تب بالا، تورم و درد شدید حتما با پزشک متخصص خود تماس بگیرید.
پس از جراحی از انجام کارهای زیر جدا خودداری کنید:
  • هرگز نوشیدنی‌های خود را با نی نخورید. چرا که مکش موجب خونریزی لثه می‌شود.
  • از مصرف غذاهای سفت یا چسبناک دوری کنید.
  • سیگار کشیدن ممنوع

عکس جراحی دندان عقل

شما برای آنکه با روند انجام فرآیند جراحی دندان عقل بیشتر آشنا شوید، می‌توانید از عکس مراحل انجام جراحی را در وبسایت‌های معتبر مشاهده کنید. در این حالت شما به خوبی می‌دانید چه کارهایی قرار است روی دندان و فک شما انجام شود. بنابراین اگر تمایل داشتید از دندانپزشک خود قبل از جراحی و در جلسه مشاوره درخواست کنید تا عکس جراحی دندان عقل را به شما نشان دهد. برخی از تصاویر را ما برایتان آورده‌ایم.  

هزینه جراحی دندان عقل

هزینه جراحی دندان عقل به نسبت شرایط بیمار و نوع دندان (نهفتگی یا عدم نهفتگی) آن می‌توان متفاوت باشد. در حقیقت عوامل بسیار زیادی روی هزینه جراحی دندان تاثیرگذار هستند. اما خبر خوب این است که شما با بهره‌گیری از برخی کارت‌های تخفیف امیدان سلامت می‌توانید هزینه جراحی را تا 25 درصد کاهش دهید. پیشنهاد ما به شما استفاده از کارت تخفیف امیدان سلامت است. شما با داشتن این کارت می‌توانید 20 درصد از هزینه‌های جراحی دندان عقل را کاهش دهید.